Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Tachográf érdekességek (és bérrendezési koncepció)

2025. április 30. - bthomyka

Talán már tettem róla említést, nem tudom, hadd ne kelljen visszaolvasnom 8-10 bejegyzést...
Nem csak "minket" érint ez a probléma sem, meg hát....

...az egyes, illesztésre hivatott személyek szakmai hiányossága sem. Természetesen nem megkövezni kívánom az érintetteket, csak megjegyzem hogy ezt a problémát kevesen ismerik és kevesen képesek úgy kezelni ahogyan kell.

A történet röviden:
Valamikor március közepén "fogtam" először egy, majd két hibás tevékenységet az egyik járműnél.
Az első megfogott jelenség az, amikor a sofőr panaszkodik hogy nem írja jóvá a 30 perces vagy azon túli pihenőjét, plusz valami nullázódik 15 perc után (bevallom itt azért már illett volna kapcsolni nekem is, de nagyobb volt az izgalom és a digitális korszakban megszerzett tapasztalat, így elsiklottam az "ok" felett - máig).

A második jelenség, hogy a kártyabehelyezés után qrvára nem pihenőt ír vissza amikor azt beadjuk, hanem ugyanúgy a ?-es szegmensbe húzza a visszaírt időszakot, mintha abszolút nem végeztünk volna kézi beadást.

Ez utóbbi miatt már az út szélén is irdatlan bünti van, míg az előző hibát az egyszerű sofőr képtelen bizonyítani, pláne ha az ellenőrzést végző még sanszot sem ad erre. Ha mégis, akkor (mérvadó háttérinfó alapján) egyszerű hibának könyvelik el és kötelezik a céget a készülék cseréjére, szűk határidőn belül.
Hogy tudja mindenki, ez manapság cirka félmilliós mutatvány, készülékkel, beszereléssel, illesztéssel együtt, meg vagy két órányi, vizsgabázison való kempingezés - vegyük hozzá az időpontfoglalást mint a kovidlóf@sz óta a mai napig irdatlan mélységekbe süllyedt, és ebben a formában teljes mértékben indokolatlan jelenséget.

A mai napon sikerült végre egy olyan szakértővel beszélnem a problémáról, akit konkrétan a fuvarozó iparág nagytöbbsége dícsér, de még egyes, a tachográf illesztéssel foglalkozó szakműhelyek is javasoltak számomra.
Az úriember a következőket mondta miután felvázoltam a problémáimat:
1. az érintett jármű és a készülék is 2007-es évjáratú, a készülék pedig az AETR akkoriban divatos szabályai szerinti programmal rendelkezik, melyet cserélni, frissíteni nem lehet. (itt kellett volna nekem is kapcsolni, hogy a 3x 15 perc mint akkoriban elfogadott pihenőidő az ami a sofőrök szerint számláló nullázódik).

2. az ilyenek pedig ahhoz az autóhoz kerültek programozásra és kábelezésre, amelyikbe bele kerültek (márkára és típusra gondolunk).

3. az érintett autóba az új, már okos tachográf beszerelése hoz magával egyéb villamossági és fedélzeti számítógépet érintő cuccokat is, melyekre a legtöbb, illesztésre szakosodott műhely nem igazán van felkészülve sem tudásban, sem alkatrészekben.

4. a problémáimat ő tudja megoldani a pécsi műhelyében, bruttó 360ezer forint összköltségen. Ez pedig jóval barátibb, mint a helyben kapott félmilliós árajánlat.

A tartalmas beszélgetés egyértelműen olyan eredményeket szolgáltatott számomra, amiket kerestem már hetek óta, olyan kérdésekre is választ kaptam amit itt helyben két, amúgy is régóta ezzel foglalkozó "műhely" nemhogy nem tudott megválaszolni, de még hallani sem hallottak - ez meg sokat elmond arról, ki mennyire érzi magáénak a tevékenységet amiből él.
Példaként említeném a jelentéktelen, több mint huszonöt éves IT-béli "ámokfutásomat", amelyben több területen igyekeztem felszedni olyan tudást, amivel akkoriban képes voltam megélni, mert adabszurdum kevesen foglalkoztak olyan mélyen egy-egy témában mint ahogy tettem én is.
Amikor azt mondom, hogy valaki egyik szerda reggel úgy kel fel, hogy márpedig vállalkozóként kíván élni valamilyen területen amihez jellemzően nincs megfelelő mélységű tudása, legfeljebb csak ugatja a témát, talán most már érthető, miért fogalmazok cinikusan. Már elnézést, de bohóckodni mindenki tud, érdemi munkát végezni szakmai alapokon már jóval kevesebben.

Sajnos az érintett cég, amelyiknél ez a jármű leledzik a "hibás" tachográfjával, nem arról híres hogy mindig mindennek megadja időben amit az szerviz szempontjából kíván, illetve amióta van náluk tachográfos autó, nem volt náluk se szakmai irányító, se egyáltalán olyan, aki annyira érti és veszi komolyan a tachográfos témát mint én, mint ahogyan azt kellene. Engem meg hiába fújt oda a szél, az elmúlt két-három hétben annyi ellenállást és féket tapasztaltam a szélrózsa minden irányából amikor rendet vágnék, folyamatokat alkotnék, ezekből pedig rendszert építenék, hogy meg se tudom mondani, mikor voltam utoljára ilyen helyzetben.
Csak jelzem, hogy a kávésbögrém még mindig itthon figyel, ez pedig azt jelenti, hogy egyáltalán nem érzem hogy a helyemen volnék, fogalmam sincs hogy kellek-e nekik / én kellek-e nekik, mit keresek ott (keveset egyébként), ki miben reménykedik amikor elvárásokat támaszt a másik felé de eközben meg vagy keresztbe tesz, vagy féket húz mindenben IS...

Értem én hogy kell valaki aki az eddig megszokott rutinjuk alapján bohóckodik az autók között (mert egyesek szerint havi 8-10 órában teljesíthető minden), emellett kamerákat nézeget és javíttat, postára és bankba mászkál, beszerzési (tej, tejföl, virágcsokor, zöldség és hasonlók) körutakra küldik, heti egyszer kiszállít pár ládányi árut, terelgeti a portaszolgálatot, vagyonvédelmi felelőst játszik, csak azt nem értem, hogy miért én kellek ezekre....
Merthogy a tudásom nincs pariban sem a szerződéssel, sem a bérrel. Utóbbit a következő heti, éves rendszeres térképről való lemenetelem után kívánom rendezés céljából asztalra tenni. Alap elgondolás volt részemről a nettó százezerrel több kérése, lásd amennyit kellett (és kell még) kapálni és gereblyézni a gépjárműves témában, de ez így halott ügy. Merthogy a helyzet és a cég megkívánná, de a menedzsment meg láthatóan nem, az ő hozzáállásuk pedig megjelent a többi alkalmazotton is régóta, szóval erre mondom hogy mindenfelől ellenállás és fék van. Ilyen helyzetben pedig érdemi munkát nem lehet végezni, mert egy kérést öt emberen kell átverekedni, de szó szerint, akikből háromnak azt és úgy kellene tennie ami a kérés, a másik kettőnek meg jóváhagyni, ha működtetni akarják a céget, nem pedig improvizálni...
A gépjárműves témakörben még mindig nincs egyértelmű és pontos információcsomag arról, hogy melyik autó milyen szervizeken esett át az elmúlt két évben, melyikhez milyen alkatrészek lettek rendelve és honnan, pláne milyen km állásnál voltak a szervizek... Azt sem tudom még forintra, hogy mibe került a saját műhely mikor megalkották és felszerelték (eszközzel és emberrel), sajnos még azt sem tudom, hogy mibe kerül ez a cégnek manapság havonta. Merthogy időnként (manapság elég sokszor) úgy érzem, hogy nettó deficit és értelmetlen a fenntartása.

Az a gondolat született, hogy a rám akasztott (egymástól vadidegen területekről származtatott) feladatokat be fogom árazni aszerint, hogy a havi munkaidőm mennyi százalékát viszi el, majd az érintett területekre átlagosan feldobott munkabérekből ezen százalékok értékét fogom felsorolni mint bérrendezési koncepció.
Az eredmény nettóban és forintban egyébként:
- gépjármű ügyintéző 400ezer
- vagyonvédelmi referens 100ezer
- áruszállító sofőr 150ezer
- kifutófiú 100ezer
- kommunikációs tréner 150ezer
- logisztikai vezető és tréner 150ezer
- szakmai irányító 200ezer

Ha valaki nem tudja, hogy univerzális munkaerőként hogyan kell nettó 300ezernél többet keresni, íme egy példa, esetemben 1.250.000,- forint nettó a bérigény.
Ezért a pénzért szívesen elb@szom az időmet postán is, bankban is, a vigárosnál is, a pékségben is, okítom a sofőröket hetente, rendet vágok a raktárlogisztikában és a göngyölegkuplerájban, vezénylem a portaszolgálatot, intézem a vagyonvédelmi feladatokat, napi szinten tréningezem a társaság érintett részét kommunikációban és még arra is lesz időm, hogy a műszaki vizsgákat meg a tachográfokat babusgassam amikor szükség van arra.
Már csak az a kérdés, mindezek hogyan férnek bele (egye fene 8 helyett) 10 órába naponta, mert akárhogyan is számolom, legfeljebb felét tudom teljesíteni anélkül, hogy valamelyik a másik rovására menjen. Alternatívaként tudom elképzelni, hogy napi bejelentéssel felbérelek valakit havi 15 nap erejéig hogy ezt-azt segítsen, akár mászkálásban, akár adminisztrációban. Jutna rá ebből a bérből...

Két dologban vagyok biztos a számokat illetően:
1. ezt a lóvét nem fogják megadni, mitöbb úgy kell felmosdatni őket a padlóról ha meghallják a koncepciót és az összeget
2. az ilyen univerzális pozíciókra soha senki nem fizeti ki még a harmadát sem

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr4218850074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása