Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Mielőtt sofőrként Te szeretnéd meghatározni a bért...

2025. március 04. - bthomyka

...és jellemzően a hirdetéseket kiröhögöd, fogalmatlan kommentekkel tüzdeled meg, nem ártana ha az alábbi bejegyzés tartalmát elolvasnád és értelmeznéd, így nagy eséllyel elkerülhető hogy hülyeségeket írj, túlbecsüld magadat a munkaerőpiacon, indokolatlanul minősíts negatív irányba hirdetést, hirdetőt, munkát.

Kedves Kolléga, aki a kormánytekerésből élsz!

Az elmúllt években sokkal nagyobb mértékben emelkedett a tudatlanság, a fogalmatlanság a szakmán belül (ami ugye nem szakma, és ezért egyikőtök sem lázadozik), melynek eredménye a facebook-on olvasható, kommentek formájában.
Mindenki hatalmas ásznak hiszi magát, eközben még mindig munkavállalóként húzza az igát, ahelyett hogy megmutatná, vállalkozóként hogyan kell előteremteni azokat a dolgokat, amiket ő a fejéhez vág a vállalkozói szférának (jellemzően a V8 Scania full-full, a 150-200eurós napi bér nettóban, meg a havi 1.5-2millió forintos kereset, a pénteki ebéd otthoni elfogyasztása, csakhogy a legnépszerűbbek közül emeljek ki néhányat).

Jellemzően az érintett kollégáknak fogalma sincs sem vállalkozásról, sem gazdasági kérdésekről, piaci helyzetről és lehetőségekről, fuvarpiacról úgy általában, járműbeszerzésről és fenntartásról, stb. A munkavállaló legtöbb esetben csak a saját bérjegyzékéig lát el, nem óhajt tudomást venni arról, hogy a munkabére honnan, hogyan keletkezik.
Lassan már mindenki azt hiszi, hogy a munkabére megterem automatikusan, minden hónap első hetében, valamelyik tuja alatt a telephely bejáratánál, vagy esetleg a szél fújja be a nyitott irodaajtón át...

Jó volna tudomásul venni hogy ez nem így van. Mi, munkavállalók azzal az elvégzett munkával termeljük meg az árbevételt, amit nekünk osztanak. Hogy melyik vállalkozó milyen munkát tud osztani, azt megint nem mi döntjük el, sok esetben a vállalkozó is csak azt tudja eldönteni, hogy elvállalja vagy sem. Nagyon sok fuvardíj esetében szaros 8-10%-on megy a "vita", ez esetek függvényében 40-120 euró általában. Nehogy azt hidd, hogy a vállalkozó diktálja a fuvardíjat, annak a világnak vége van 2000-2001 óta. Ha csak a hazai belföldes fuvarpiacot akarnám megmutatni, azt mondanám, hogy amikor Te felveszel egy 200 kilós raklapot gyűjtőbe, hogy majd másnap vagy harmadnap lerakod 200 km-rel odébb, azért a vállalkozó kőkemény nettó 15-18ezer forintot kap a legjobb esetben. Ez legtöbbször az autó futását sem fedezi ha lebontjuk arányosan, nemhogy még a Te béredet (szintén arányosan bontva), hol van még ebből a vállalkozás működési költsége és egyéb közterhek....
A nemzetközi viszonylatról meg azt kell tudnod drága barátom, hogy 3-4-5 éve a tőlünk keletre lévő nációk úgy rohanták le filléres fuvardíjakkal a piacot mint a piranhák a nudista strandot. Többek között ennek köszönhetően látsz huszonöntször annyi román és bulgár rendszámot Európában, mint 5-10 évvel ezelőtt. A lengyelek sem voltak tétlenek, e három náció az elmúlt 6-8 évben az addig magyar fuvarozók által cipelt rakományok közel 60%-át vették el.  Versenyképességükről részletesen most nem írok, legyen elég annyi, hogy ezeket a saját országaik kormánya a miénkhez képest harmadannyi közteherrel sújtja, ettől kezdve képesek olcsóbban gurulni mint mi.

A felvezetés után szeretnék rátérni a lényegre, megvilágítani az irreális elvárásokat úgy a fentiek tekintetében, ahogy lentebb a kiegészítés tekintetében is.

Sok kolléga elköveti azt a hibát, hogy saját magát túlértékelve kiabálja szét a világban, hogy milyen munkáért mennyi pénzt volna illendő adni.
Értjük a jelenlegi megélhetési problémákat, csak hát attól nem lesz több a fuvarozó árbevétele, mert nekünk szar az életszínvonalunk, de azért sem, mert nekiállunk fogalmatlanul megmondani, hogy szerintünk mekkora bért kellene fizetnie... Ha a fenti bevezetőt sikerült abszolválnod, akkor most már átfutott a buksidon, hogy a gazdasági helyzet és a fuvarpiac végső soron meghatározza a vállalkozó lehetőségeit, innéttől a munkabérünket is. Ezek diktálnak drága barátom, nem a sofőr vagy a fuvarozó... Hiába akarsz 50-60ezer forintos napidíjat, ha azt nem lehet kitermelni. Illetve ki lehet, csak akkor nem 1-2-3-4 éves szerelvénnyel fogsz mászkálni hanem ökrös szekérrel, de a menetidő nem lehet hosszabb, illetve a vállalkozó majd kirúgja a fuvarszervezőjét, a pénzügyesét, a könyvelőjét, meg mondjuk bevállalja hogy abban az évben nem fizet adót, így majd az év végéig megjelenik nála a NAV lefoglalni minden vagyonát, csak azért hogy az irreális bérelvárásokat teljesítse... Ne basszunk már szekéren gyerekek...

Veletek ellentétben én tudok olyan fix fuvarszerződésről, amiben a tavalyihoz képest 20%-kal alacsonyabb díjat ad a megbízó. A fuvarozó pedig csinálja, mert nem óhajtja elveszteni a piacát se, a munkát se. Azért hogy még ha neki nem is lesz akkora profit az idén, mint volt esetleg tavaly vagy tavaly előtt (ha volt egyáltalán!), a vállalkozás működjön, neked meg legyen munkád, munkabéred. Bevállalja hogy az idén nem cserél vontatót 40-50-60 millió forintért, nem cserél pókocsit 30-40 millióért, nem pakol napelemet a telephelyi iroda tetejére 3 millióért hogy a villanyszámlán spórolhasson. Ha van egy csöpp eszed, akkor most eszedbe jut az a 40% infláció, ami ugyanúgy nyomja a Te lábujjadat is, mint a vállalkozóét. De a Te munkabéred nem csökkent, csak az ő árbevétele... Remélem érthető a példa.

Amikor legközelebb szembejön veled egy álláshirdetés, kérlek hogy az alábbiak szerint dolgozd fel annak tartalmát:
- akarsz-e váltani? ha nem, akkor téged nem érint a hirdetés
- hajlandó vagy-e azt a munkát elvégezni amire sofőrt keresnek? ha nem, akkor nem érint a hirdetés
- elfogadod-e azt a bért amit megjelenítenek a hirdetésben? ha nem, akkor nem érint a hirdetés
- jobb körülmények várnak-e a hirdetett cégnél mint ahol most vagy? ha nem, akkor nem érint a hirdetés
- van-e befolyásod a vállalkozás árbevételére, hogy magasabb bért adhasson neked? ha nincs, akkor nem kell kommentelni hülyeséget
- van-e befolyásod a vállalkozás működésére, hogy magasabb bért adhasson neked? ha nincs, akkor nem kell kommentelni hülyeséget
- voltál-e vállalkozó az elmúlt 10 évben folyamatosan a fuvarozásban? ha nem, akkor nem kell okoskodni a kommentszekcióban se járművet, se munkát, se munkabért illetően
- vegyük tudomásul, hogy a vállalkozónak nem a bérköltség az egyetlen kiadása, de jelentős tétel a kiadások között
- ha még nem tudod, milyen feltételeket kell megteremteni ahhoz, hogy egy szerelvényt megvásárolj és üzemeltesd, ne vinnyogj azért, mert nem a számodra szimpatikus márkából vásárolt

Fentiek összességében: ha nem érint a hirdetés, ne pazarolj időt a szentségelésre, mert se Te nem vagy vele beljebb, se a vállalkozó, se a fuvarpiac nem lesz jobb, de még a gazdasági helyzetünkön sem fog változtatni. Amit ezzel elérsz, az a néhány cégnél (korábban már említettem többször) működő fekete listára való kerülés, így aztán a jövőben ha oda jelentkeznél mégis, zsigerből fogják kukázni a nevedet. Én sem tennék másképpen, ha csak nem leckéztetni akarnám a delikvenst és csak ezért hívom be, hogy aztán 15 percen belül szénné égjen.

Megérkeztünk a magát túlbecsülő sofőr témájához.
Tapasztaltam, hogy a legtöbb nagyszájú, aki folyamatosan úgy jelenik meg a többiek előtt hogy ő mekkora király (a többihez képest), olyan ordas hibákat követ el, hogy az már röhejes. Értem itt az érvek helyetti személyeskedést, vagy amikor nem képes érdemi választ produkálni, jön a politika (ki melyik szimpatizáns) vagy kinek az anyja mekkora qrva. Ehhez jön még az, hogy egy nyomorék STOP táblánál sem képes szabályszerűen megállni, vagy a rakományrögzítés neki nem kötelező, elvégre sztársofőr. A nevüket még soha nem olvashattad (és nem is fogod olvasni) az "ÖT TENGELYEN BIZTOS KÉZZEL" és hasonló versenyeken, nemhogy a nyertesek között, de még a nevezési listán sem, innéttől felesleges magukat fényezni. Jellemzően ők azok, akiket ha megkérdeztem, milyen érvek mentén van jogosultsága részünkről munkabért meghatározni, milyen érvek igazolják hogy milyen mértékben befolyásolhatjuk a munkabéreket, soha egyetlen érdemi választ nem kaptam. Jött a csak, a hát izé, meg a mellébeszélés, semmi konkrétum. Pedig azt gondoltam, hogy aki keményen köpködi a vállalkozót annak hirdetése alatt, az biztos tudja, mikor honnan fúj a szél, volt fuvarozó vállalkozó 10 évet, birtokolt 3ezer négyzetméteres telephelyet, 50 szerelvényt, javítóműhelyt 3 szerelővel, menedzselt 8-10 fuvarszervezőt, kezelt 3-4 féle bankszámlát, számlázott már legalább 120 fuvarért, várakozott a fuvardíjra 80-120 napot, mászkált pályázatok és hitelek után, intézett árukárt, alkudozott a CMR biztosításban, volt szerencséje totálkáros kamionhoz és a releváns ügyintézéshez, alkudozott kgfb-re, casco-ra, lízingre, eladta a családi házat és költözött a szüleihez vagy kisebb albérletbe / lakásba azért, hogy a megmaradt pénzt belerakja a vállalkozásba, vitatkozott már a NAV-al hogy ki viselje a balhét amikor a sofőrt gázolajlopáson kapták, de nem baszkikám, a felsoroltak közül nem hogy egy szóval, egy betűvel se nézett még szemközt a sztársofőr. De ennek ellenére megmondja, melyik cég millyen munkáért mennyi pénzt fizessen, mert "azért a munkáért annyi jár". Hát járni lehet hogy jár, legfeljebb nem jut.

Kötlői kérdés: Hol van az a határ, ameddig a saját vállalkozásomat el kell vinnem mínuszba azért, hogy bárkinek jó vagy jobb legyen....?
Ezt a kérdést sokszor tettem fel, de soha nem érkezett válasz, ugyanis akkor értette meg mindenki, hogy mekkora böszmeséget gondolt kivitelezni velem vagy a cégemmel szemben.

Afelől mindenki megnyugodhat, hogy a számára a kommentekben szentségelést kiváltó kevés bér nem feltétlen azért annyi, mert a vállalkozó minket hülyének néz. Van ilyen is, de ezt a sapkát nem lehet ráhúzni mindegyikre.
Fogadjuk el, hogy mindenkinek más-más lehetőségei vannak, kivétel nélkül mindegyik érdekelt abban, hogy legyen gépkocsivezetője. Saját maga ellensége lenne ha szándékosan adna trehány bért. Itt kérdezném tőled, szerinted ki az a hülye, aki azért vállalkozik, hogy az esetlegesen szándékosan trehány bérrel semmire se menjen...? Ahogyan egyik sem fog deficitet termelni, tehát nem fogja elvinni mínuszba a céget azért, mert valaki keveselli a 40ezres napidíjat. Sofőrhiány van, de hidd el, a sok nagyszájú sztársofőr kommentje mellett van nála jelentkező is.

Az elmúlt évben több fuvarozócég húzta le a rolót, mint a megelőző 2 évben összesen. Jó volna megérteni, hogy ennek főként gazdasági okai voltak. A BI-KA egyik teremtője már elmesélte a fuvarlevél újságban, hogy a felszabadult sofőri állomány értelmesebb részét a piac felszippantotta, azt meg én teszem hozzá, hogy mindezt az idő alatt hogy egyeseknek csak anyázásra és köpködésre futotta a facebook hirdetései alatt...

Az a tevékenység amivel én fuvarozó- és buszoscégeket támogatok, jellemzően hosszú távon hoz ezeknek pénzt és eredményt. Hiába szeretnék ebből milliókat, sajnos ez nem lehetséges, mert a piac engem és a tevékenységemet pont ugyanúgy beárazott és teszi ezt dinamikusan, mint ahogyan téged, sofőrt is. Kettőnk között viszont az a különbség, hogy én minden egyes véleményemet érvekkel tudom alátámasztani, nem követelek és nem oktondi vagy dilettáns módjára "mondom meg a frankót". Én abból dolgozom amit eddig elértem tudást, ez alapján pedig kezelem ami szituációt elém raknak. Te sofőrként aktívan termelsz árbevételt, én pedig optimalizálásban, működésben, üzemeltetésben járulok hozzá a nagy egészhez mint eredményhez. Mindketten húzzuk az igát, nagyjából fedik egymást a céljaink és az elvárásaink.

Neked akkor van sikered amikor jó díjakon szerzett rumlimentes rakomány és rakodás jellemzi a hónapot és ezért jó pénzt kapsz, mindezek mellett nincs gondod a járműszerelvénnyel, az irányítód pedig igyekszik hétvégére hazahozni.

Nekem viszont akkor van sikerem ha a vállalkozó boldog, az pedig akkor történik meg, amikor olyan problémákat oldok meg helyette amikre ő nem képes, vagy nincs energiája, nincs ideje. E tevékenység egyes részleteiben kihat a sofőrökre is, már ami az adott vállalkozásnál eltöltött időt és elérhető lehetőségeket illeti.
Amikor a vállalkozó boldog, az a munkavállalóira is pozitívan hat ki, ezt ne felejtsük el.

A munkabérünk meghatározásának egyetlen módja van: csak arra a hirdetésre jelentkezünk, amiben a hirdetett munkát képesek vagyunk elvégezni és hajlandóak is azért a pénzért és azzal az eszközzel, abban a munkarendben amit felkínálnak. Ennyi és nem több. Akinek mindezt nem sikerült megértenie még ebből a bejegyzésből sem, annak javaslom hogy vegyen ki pár hét szabadságot és menjen el pihenni, gondolkodjon egy kicsit. Ha ezek után sem változik a vérmérséklete a témában, akkor pedig keressen magának olyan munkát ami kedvére van, vagy indítson fuvarozócéget, hogy lássuk az első pénzügyi év végén, mit csinált jobban mint mások. Feltéve ha túléli a harmadik hónapot ugye...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr5518810270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása