Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Haszonjármű választás trendje

2025. június 07. - bthomyka

E bejegyzésben picit rávilágítok a hibákra és tévedésekre, meg a következményekre.

Nyilván nem fejtem ki részleteiben, elvégre nekem is élnem kell valamiből, így ha érdekel, akkor keress meg és bérelj fel.

Húsz éves tapasztalatom van a témában, hogy milyen vállalkozás milyen tevékenységre milyen haszonjárművet választ (értsd márkára), ami viszont érdekesség, az pedig az ok, amiért azt a márkát választják.

Legelső helyen szerepel a beszerzési ár, a bekerülési költség.
Természetesen minden vállalkozás próbál ésszel költekezni, jól átgondolni egy ekkora beruházást, de sokszor úgy érzem hogy valami tévútra viszi a többséget.

A második helyen szerepel a szerviz témája, avagy milyen messze van tőlünk a legközelebbi olyan szerviz, ami ennek a márkának kijelölt műhelye, jól felszerelt és jól működő.

A harmadik helyen szerepel amivel szinte a beruházól alig 10%-a foglalkozik vásárlás előtt, ez pedig a TCO, vagy bármilyen kalkuláció, amiből azért lehetne számolni hogy 5-10 év alatt kb mennyit fogunk rákölteni...
Ehhez szükséges olyan információ és tudás, ami a beruházó vállalkozásoknál 20-25 év alatt legfeljebb akkor van meg, ha az ismert 3-4-5 márkából többet és többször is vásároltak, hajtottak nagyjából ugyanolyan körülmények között és nem utolsó szempontból flottaként kezelték a járműparkot, nem egyszerű udvari díszletként.
Ez a szám hozzávetőleg 3-5% körüli, hagyok időt gondolkodni.

Mindezek mellett sajnos még mindig jelen vannak az érzelmi szálak is, amikor valamiért "szerelmes" a vállalkozó egy márkába. Legutóbb például olyan helyen jártam, ahol az Iveco-n kívül semmi más nem jöhet be a cégbe saját járműként, egyik indok Trianon volt amikor a francia holmikat emlegettem...

Biztos lehet sikereket elérni minimális kompetenciával kiválasztott haszonjárművekkel, de én még olyan vállalkozást nem láttam, amelyik emígyen választott és 5-10 év alatt ne szipkázott volna - tulajdonképpen a saját hülyesége miatt.
Merthogy technikai problémák 8-10 éves teherautóknál és 15-20 éves buszoknál garantáltak, egyedül a súlyuk és az idegbajt okozó bújkálásuk különbözik.
Súlyban tessék érteni hogy nem mindegy, hogy 100-150ezer borul bele vagy félmillió meg egymillió, a bújkáló hiba pedig az, amit a javítóműhelyek hetekig kergetnek mire konkrétan megtalálnak, addig is amiket cserélgetnek, azt mind ki kell fizetni (valakinek). Itt azért jellemző vagy a hiányos szaktudás, vagy a kiesett tudás...

Szintén tapasztalat, hogy amikor elérkezünk odáig, hogy haszonjárművet vásárolunk, akkor csak azokat a paramétereket keressük amikben vállalkozóként, tulajdonosként élünk, azt a keveset amit ilyen mivoltunkból látunk. Ehhez képest a rutinos garázsmester, műhelyvezető vagy flottakezelő tízszer ennyi paraméter alapján keresi és választja ki a lehetséges járműveket - már ha hagyják neki vagy belevonják.
Visszautalnék a már sokszor emltett dac-büszkeség-ego kérdésére, melyik vállalkozó hogyan kezel egyes helyzeteket...

Nekem személy szerint például egy 15 milliós autónál megérne plusz egy-két milliót az, hogy 5 vagy 10 évre tervezve éves szinten a szervizköltség nem haladja meg a félmilliót... Ami nem garanciaként értendő, hanem pusztán a tapasztalatokra hagyatkozva egy kábé pozíció, mert ahány féle igénybevétel, ahány féle jármű, annyi féle hiba lehetséges, vagy annyi féle ritmus a szervizigényben...
Én nem vennék csak azért például 13 millióért mert az a legolcsóbb akkor, ha 5 éves korában nem tudnám lecserélni és napi szinten mondjuk saját árut szállít a telephelytől 150 km-en belül, a napi túrája pedig tartalmaz 6-8-10-15-20 lerakót... Az egyik ilyen "olcsó" márkának 3-4 éves korában karácsonyfa jellegű műszerfala lesz, 5 éves korára kirohadnak a kábelkorbácsok a hátsó lámpákból, kezdődnek a hülye hibák amiket ugye hetekig kergetnek mire rájönnek, konkrétan hol és mi döglött meg...
Ugyanakkor nem vennék ebben a kategóriában 25 millióért sem, mert azt meg a büdös életbe nem termelem vissza 5, de lehet hogy 10 év alatt sem, ugyanezzel a tevékenységgel. Ennyit a furgonokról, de ugyanez a rituálé a nagykategóriás autóknál is megvan.

Engem érdekelne, ha vásároltál mondjuk 2-3 évvel ezelőtt egy új haszonjárművet a saját árud belföldi szállítására, akkor:
- milyen autót vásároltál
- mi volt a legfőbb 3 ok amik miatt annál a márkánál kötöttél ki
- mennyi a napi km futás
- egy sofőr hajtja-e vagy több
- kb mekkora távolságon belül van a (márka)szerviz ahova viszed
- van-e revizió nálatok vagy akkor van javítás ha probléma van / torka vérzik
- garanciaidőn belül történt-e probléma
- garanciaidőn túl milyen hibákkal találkoztál
- hogy néz ki a járműved belülről manapság
- fel tudod-e mutatni az összes munkalapot és számlát az összes szervizről
- tudod-e mennyibe került neked ez az autó egy évben
- tudod-e saccolni, mennyibe fog neked kerülni ez az autó az év végéig
- mennyi km van a járműben most

Haszonjárművet választani tudni kell, az ehhez való tudás pedig tapasztalataim szerint alig van jelen a vállalkozások többségénél. A legnagyobb hiba talán az, hogy nem is nagyon törekednek megváltoztatni a helyzetet.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr5318883878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása