Megakadt már a szemem korábban is egy hirdetésen (profession), amihez van releváns mondanivalóm, remélhetőleg ezzel segítséget nyújtva neked is, másnak is.
A pozíció egy telefonos munkaszervezői meló, a cég üzletkötői részére "állítod" össze a napi melót, egyeztetsz velük is, ügyfelekkel is, így alakul ki a sales napirendje.
Az ilyen melóban az a jó, hogy nem üzletkötői, piacszerzői tevékenység, így ha megfelelő értelmi képességekkel és kommunkációs adottságokkal rendelkezel, miközben nem vagy kufár beállítottságú, az ilyen munkát könnyen elvégzed. Ha pedig lelkiismeretesen (és mint minden munkához, ehhez is kellő alázattal állsz hozzá), eredményes lesz a munkaidő.
Volt már szerencsém ilyesmihez, de nem munkavállalóként, hanem (ahogyan lenni szokott) problémamegoldóként, már ami a folyamatok kialakításában való részvétel, meg a technikai háttér valamilyen szintű és módú megteremtése.
De lássuk is, mi az apropó, idézem az elvárásokat:
Jó kommunikációs készség
Korlátlan mobiltelefon-használat
Internet-hozzáférés
Monotónia-tűrés
Pontosság és megbízhatóság
Jó szervezői készség
A felsorolás nyilván értelemszerű mindenkinek, ebből egyetlen dolgot emeltem ki vastagon, ezzel foglalkozunk most.
Nekem soha nem volt "szívem csücske" a saját mobilszámomat munkára használni, ez a privát szférám része, engedtessék meg hogy majd én eldöntöm, kivel ismertetem meg és kivel nem.
Mondjuk így 2025-ben amikor elmondhatjuk, hogy 5-6 éve széles körben és jó tarifákkal elérhetőek a céges mobilcsomagok, bennük a flottán belüli ingyenes beszélgetés, nem egy esetben a hálózaton belülre indított hívások ingyenessége, akkor azért elgondolkodom, hogy miért is kellene a saját mobilomat céges formában használni, munkához párosítani.
Hitelezzünk meg az ilyen cégnek némi bizalmat, amikor feltételezzük, hogy a háttérben valami kellően nyomós ok lapul, amiért nem kíván a teljes távmunkában dolgozó részére mobilkártyát és/vagy telefont kihozni a szolgáltatótól.
Nos, ahogy már írtam, volt szerencsém ilyesmi történethez, ott a VoIP volt az egyedüli gazdaságos megoldás, tekintve hogy még akkoriban is nagyon sokan meggondolták a korlátlan díjcsomagra való váltásokat.
Hasonló pozícióba, de picit más jellegű feladat elvégzéséhez előkerített munkavállók részére biztosítottunk a munkavállalótól független telefont, kimondottan munkavégzés céljára.
Ez egy a VoIP szolgáltatással foglalkozó cégnél előfizetett csomag volt (a korlátlan mobilhoz képest fillérek), melyhez ugye kaptunk public telefonszámokat, a szükséges technikai információkkal, melyekkel felprogramoztunk néhány PAP2T eszközt, plusz vettünk hozzájuk párezer forintért valami épkézláb vonalas telcsit (merthogy akkoriban egy jóképességű VoIP telefon 40-60ezer forintra rúgott, a 12ezres PAP2T-vel szemben).
Ezt a készletet kapta meg oktatás után minden távmunkás, hazavitte, felakasztotta az internetmodemre és a munkavégzéshez szükséges CRM rendszerrel együtt használatba vette, az oktatás során megtanult folyamatok szerint. A mai napig így működik az egyik általam megsegített vállalkozás, csupán technikai fejlesztés (VoIP telefonokra cseréltek minden PAP2T-t) volt náluk, meg létszámbővítés (indultak 3 távmunkással, most van náluk 20). Ha nekik jó és megéri, szerintem Te sem jársz rosszul, persze kérdés az, hogy képes vagy-e a technológiai fejlődést (és a VoIP egy ideje már jelen van) kihasználni annak érdekében, hogy gazdaságosan, eredményesen és jól tudjon működni minden munka, amihez ez használható, kapcsolódik, elengedhetetlen. A távmunka pedig ilyen szokott lenni.
Konkrétan nem értem, hogyan fordulhat elő az, hogy két éve még mindig újdonságot árulok el amikor ilyen téma szóba kerül, még mindig akadnak vállalkozások akik vagy nem ismerik egyáltalán, vagy csak felületesen, de találkoztam olyannal is aki kevésbé bízott a kommunikációs eszközök ezen fajtájában.
Természetesen értjük, hogy ha nincs internet, akkor ez sem működik. De akkor konkrétan a meló sem megy, hacsak nem a saját mobilom (esetlegesen) korlátlan netkapcsolatát nem osztom meg a munkával. Ami meg valljuk be, még mindig kihívások elé tudja állítani az átlagembert, főleg ha nem csak BlueTooth-on kell felakasztani egy laptopot.
E részéhez a történetnek annyit fűznék hozzá, hogy tökéletes, 1000% failover nincs.
Ez csak egy opció annak érdekében, hogy ne legyél kötve mobilszolgáltatóhoz és a feltételeihez, és az sem mindegy, hogy a beruházás mekkora költséggel jár (PAP2T manapság használtan 10ezer körül (ha analóg telefont akarsz használni VoIP-hoz), egy jóképességű VoIP telefon újonnan 30ezer körül van, míg egy épkézláb mobil minimum 120ezer, plusz 1 év hűségidő, plusz tarifacsomag).
A SIP / VoIP szolgáltatásban az a legjobb, hogy sok szolgáltató van a piacon, széles palettája van a kedvező árú vagy ingyenes hívásoknak, több szolgáltatónál nem kell hűségszerződést kötni.
Tehát egy jól kiválasztott VoIP szolgáltatóval és egy pofás VoIP telefonnal megtámasztjuk a full remote munkatársat, és már nem kell a saját mobilszámát ismeretlenekkel megosztania a munkavégzés során.
Ennek az egésznek a következő szintje már az, amikor egy CRM / ERP rendszeren keresztül, szintén VoIP technológiával, de már a laptophoz / pc-hez csatlakoztatott mikrofon-füles kombón keresztül kommunikálunk, közben e rendszerben rögzítjük a szükséges információt. A kellően fejlett rendszerek pedig naplózzák a hívásokat, ezzel is könnyítendő elszámolni a munkaidővel ugye....
Nem lehetetlen saját telefonközpontot alkotni ugyanezen szerverrel akár, így ha több ilyen telefonunk és szolgáltatásunk van, azok mind beköthetőek, központilag menedzselhetőek.
Pár hónapja akadtam rá egy talán Spanyol, webalapú cuccra, ami kimondottan ilyen kereskedős-ügyfélkeresős rendszer, ráadásul Open Source, azaz tök ingyen lehet hozzájutni, saját szerveren futtatni.
Arra már nem emlékszem, hogy mennyire tud magyarul (vagy nem, vagy csak kevésbé), de amihez szántam, az a projekt belassult, na meg van fontosabb dolgom is annál, minthogy olyan szoftver fordításába öljek drága munkaórákat, amiből pénzem vagy nem lesz, vagy nem mostanában.
Remélem segítettem mindenkinek ebben a témakörben. Bármilyen olcsónak is tűnik manapság idehaza a céges mobilelőfizetés, azért néha nem ártana utánaszámolni, hogy évente mekkora költséget képez 6-8-10-20 előfizetés ahhoz képest, hogy mennyiből lehet a számunkra megfelelő opciókkal felvértezett VoIP szolgáltatást használni.