Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Helyzetjelentés - 2024. október

2024. november 01. - bthomyka

Ez a hónap sok tekintetben vajazott a nyár közepére, már ami az álláspiaci felhozatalt illeti itt Vasban, viszont ismét volt szerencsém projekt jellegű teremtésre, ezen kívül találtam szakirodalmat gépjármű üzemeltetés témájában, valamint körbenéztem, milyen lehetőségek vannak az AppSheet - Google Sheets kombó esetleges kiváltására.

A hónap első két hetében nagyjából semmi érdemleges nem történt, leszámítva azt a pár válaszlevelet, amik egy-egy korábbi álláshirdetésre jelentkezés kapcsán érkeztek. Ezekben szokás szerint röviden értesítettek, hogy nem engem választottak. Szót sem érdemel a kérdéskör.

A profession oldalán ugyanaz a nyomor található mint amit a nyár közepén, a nagy leállások és nyaralások idején is tapasztaltam, 90%-ban csak olyan pozíciókat hirdettek itt Vasban, amiket szakképzettség (és ezzel együtt tudás) hiányában tényleg nem érek fel, a maradék pedig az a fajta üzletkötői vagy esetlegesen német nyelvtudást igénylő pozíció volt, amik önmagukban jelzik hogy nem engem keresnek.

Ezzel szemben a VMP-n tavasz óta alig van változás, illetve sikerül nekik olyan munkakört is hirdetni, amit 2 hónapja betöltöttek már. Értem én a statisztika alternatív javítását, csak azt nem, miért jó még ebből az irányból is megtéveszteni a népet...

Elég régóta vadászok megfelelő tartalmú és minőségű szakirodalmat a gépjármű üzemeltetés és fenntartás és a flottakezelés témakörében, ám eddig nem sok sikerrel jártam. Most viszont elém került egy egyetemi tananyag, kimondottan az üzemeltetésről, mely inkább műszaki és rendszerismereti szinten taglalja a témát.
Nekem ez hiánypótló anyag, tekintettel arra hogy műszaki végzettségem nincs, ugyanis egyészt nagyon sok kérdésemre van benne válasz, másrészt az általam már ismert fogalmakat mind alátámasztja. Jó lett volna erre ráakadni 2022-ben, amikor garázsmesterként küzdöttem a hülyeségek ellen, na meg sok hiányosságomat kezelte volna eme remek tartalom.

Sajnos a flottakezelés (meg a gépjármű ügyintézés) a képzést és az elérhető tananyagot tekintve ugyanolyan mostohagyerek mint sok más hasonló. Érdemi tudást csak olyan munkahelyen tudsz felvenni, ahol ezt eléggé magas szinten űzik. Itt utalnék vissza néhány korábbi bejegyzésemre, mely szerint érettségit elvárnak sok ilyesmi pozícióban, de érdemi tudást nem minden esetben. Mármost felmerül a kérdés, miért követel érettségit (avagy szakmai tudást nem biztosító képzettséget) valaki egy olyan pozícióhoz, melyhez saját maga sem ért...
Tudni illik a HR-nek, még ha diplomával is rendelkezik, fogalma nincs arról, mi minden információt kell begyűjteni és kezelni a gépjárművek üzemeltetése kapcsán, azokból milyen riportokat hogyan kell és lehet elővarázsolni, az ebben a pozícióban ténykedő ember konkrétan hogyan és hány féle módon képes pénzt megfogni a vállalkozásban. Értjük a dilemmát?

A hónap közepén úgy gondoltam, hogy szétnézek a NOCODE lehetőségek között, mégis mihez volna érdemes nyúlni egyrészt tovább fejlődni, másrészt meg ahova az AppSheet-Google Sheets kombó fapados vagy a kötöttségek miatt kevésbe jó megoldás, akkor azért legyen már valami fogalmam.
Nagyon sok ilyesmit lehet találni, többsége SaaS konstrukcióban érhető el, némelyik egész jó ár/érték aránnyal bír. Ilyen példuál a Budibase, a Baserow, vagy a NocoDB, ezek mind-mind valamilyen szinten olcsóbbak mint például az AirTable.
Ha nem tudod mik ezek: képzeld el a magamfajtát, aki nem tud programozni, de szeretne valamiféle adatbázist felépíteni és működtetni, dizájnos riportokkal, meg formokkal.
Az ilyesmikre született a MS Access, vagy a LibreOffice Base, melyek kellő mélységű használatának elsajátítása elég komoly időt vesz igénybe. Meg erre alkalmas buksit.
Nos a felsorolt NOCODE cuccok egyrészt korszerűek, másrészt felhőalapúak, illetve az általam elvárásként megfogalmazott feltételnek is megfelelnek: ez pedig a saját hosztolás lehetősége (az ingyenesség mellett).
Elég sokról megnéztem már néhány bemutató videót, ezek alapján pedig a Budibase volt a legtöbb szempont alapján "nyertes". Merthogy tök jó a NocoDB csak nem tetszik a Prices oldalon lévő tartalom. Egész jónak tűnik a Baserow is, csak nem tudtam még telepítésre sem bírni Dockerben, igaz hogy maga a Docker is újdonság nekem, merthogy 10 éve "kivonultam" az iparszerű IT-ből, sem előtte, sem utána nem volt szükségem se konténerezésre, se virtuális gépekre.
Egész héten ismerkedtem a Budibase-zel, lesegettem videókat, tanulmányoztam a dokumentációt, és hát meg kell hogy állapítsam, sok helyen vajaz az Access-béli érthetetlenségekre, de mégis használhatóbbnak tűnik.
Az mindenképpen előnyös, hogy saját hosztolásban amíg egymagad bíbelődsz vele, addig ingyen van.

A hónap utolsó hetében kaptam egy felkérést egy cimborától, aki legalább annyira elkötelezett a gépjármű ügyintézés / garázsszolgálat témájában mint én, mitöbb még képzettebb is (ja, hát nálam aligha van képzetlenebb munkaerő ebben a szegmensben).

Egy olyan kisvállalkozásnál melózik buszvezetőként, ahol van 12 busz, a cégvezető asszony pedig azóta cégvezető, hogy a férjura nagyjából 8-10 éve meghalt. Ez a srác vérbeli buszos volt és nagyon jó kereskedő, ezért sikerült neki egy jó vállalkozást építeni. Ki tudja, hol tartanának mára, ha az idióta kaszás nem vadássza le.
Nem térnék ki a vállalkozás működésére meg az általam vízionált hiányosságokra, furcsaságokra, mert szerintem idegeskedtem én már eleget teljesen feleslegesen amikor buszvezető és utána pedig garázsmester voltam a piros-fehér, labancgyökerű, mára már vadkapitalista jelenségeket mutató, valaha sokkal szebb napokat látott buszoscégnél.

Szóval a cimborával elég sokat beszélgettünk a buszok körüli anomáliákról, így aztán felmerült benne, hogy egy egyszerű táblázatra volna szüksége, hogy lássa, mikor melyik busznak milyen megjelenési kötelezettsége van szakműhelyben vagy vizsgaállomáson.
Nagyjából egy hét alatt ez az egyszerű táblázat jelentősen meghaladta az akkori igényeket, ugyanis tartalmaz üzemanyagnyilvántartást és riportokat ebből is, a javításokból is. Utóbbi például kategorizáltan kerül be a rendszerbe, melynek eredményeként már most könnyes szemekkel olvasnak a buszinfóban olyanokat, hogy csak ebben az évben háromszor volt egy busz fékrendszer javítás céljából műhelyben, ebből kétszer tárcsákat is cseréltek, nem csak betéteket. Hagyok időt gondolkodni...
Az általam rittyentett táblázatrendszer és a dinamikus, függvényekkel telirakott riportok kapcsán látható és érezhető a cimbora elégedettsége. Megint. Még két-három hónap, és a tulajdonos másképpen fog nézni a világra. Akkor fog ugyanis szembesülni azzal, hogy nagy vonalakban mennyi pénzt szórt ki az ablakon az elmúlt 5-6 évben feleslegesen. Márpedig ez azon kevés fájó pontok egyike, amitől minden vállalkozó felsír. Ha ez megtörténik, akkor fel lehet tenni a kérdést: Ha tudunk valamit jól csinálni, miért csináljuk mégis szarul?

A korábban az Appsheet + Google Sheets kombóval épített teremtmény kapcsán annyit, hogy a riportok sokkal egyértelműbb képet mutatnak a speditőrök ezen feladatairól és a kapcsolódó eredményekről, mint bármi is az elmúlt években. Volt pár hibajavítási kérés, de ezt leszámítva nagyon nem kerestek. Ahhoz képest hogy szeptemberben még arról volt szó, hogy év végéig ellátnak több tonnányi nettó statikus, adminisztratív munkával....

Nagy vonalakban így telt ez a hónap.

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr6818721188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása