Éves lakossági parkolóbérletet intézni Szombathelyen egy egyszerű manőver...
...Akkor, ha a jármű forgalmijában bejegyzett tulajdonos vagy üzembentartó egyben szombathelyi lakcímmel rendelkezik.
Az én esetem annyira kilóg a sorból, hogy most már harmadszor, decemberben a jövő évre pedig negyedszer kell háromszori, veszekedésekkel, vitákkal tarkított ügyintézést folytatni egy kurva parkolóbérlet kiváltásához.
Ami miatt a parkolási csoport lefagy a bérletem kapcsán, az az önkormányzati rendelet, melyben az éves lakossági parkolóbérlethez (ami a lakcím alapján abba az utcába jogosít parkolásra egyfajta kedvezményként) be kell mutatni a jármű forgalmi engedélyét, a bejegyzett tulajdonos vagy üzembentartó személyi igazolványát, lakcímkártyáját, a törzskönyvet is kérték legutóbb. Miután az én lakcímem (egyéb, itt nem részletezendő adminiszrációs okokból) nem szombathelyi, a feleségemé viszont igen, ez a bérletkiváltás kihívások elé állít mindenkit évek óta, főleg engem.
A mindenkori autóink tulajdonosa rendre a kedvesem, én pedig mindegyikben üzembentartó vagyok / voltam. Az okmányiroda világ életben csak engem jegyzett be a forgalmiba, ők ezt így látták jónak, én pedig ezt soha nem vitattam.
Legelső alkalommal ott borult ki a bili még 5-6 éve, amikor a parkolási csoport a következőket kérte az 5ezer forintos bérlet kiváltásához:
- cseréltessek forgalmit, írassam be tulajdonosként a házastársamat (8ezer forint lett volna akkoriban)
- fizessem be Szombathelyre az éves súlyadót (önkoris rendelet, emellé lakhelyemre már befizettem, 28ezer lett volna)
- kérjek erről igazolást az adóosztálytól
Értelemszerűen kiröhögtem a szerintük evidens ötletet.
Aztán amikor a súlyadót a NAV kezdte begyűjteni, akkoriban az okmányirodától kaptam pecsétes papírost arról, hogy az autó kinek a tulajdona, nem lopott, bejegyzett, érvényes okmányokkal rendelkezeik, blablabla, így ezzel, meg minden személyes irattal újra nekifutottam.
Természetesen a parkolási csoport nem tudott mit kezdeni ezen igazolással, mondván az önkoris rendeletben személyi, lakcímkártya, forgalmi szerepel, a törzskönyvet nem említettek, valamint hivatkoztak arra, hogy más egyéb okirat nincs leírva benne. Még szerencse, hogy előtte két héttel valamelyikük tanácsára kértem ki az igazolást... Egyébként vittem a házassági anyakönyvi kivonatot is eredetiben, mert erről is esett szó.
Ez az év a harmadik, amikor már ilyen bérlettel parkolászok a ház előtt. Autót cseréltem szerdán, így ennek a törzskönyve még sehol sincs, de év elején amikor kiváltottam a bérletet a régire, azt mondta az ügyintéző, ha autócsere van, személyi, lakcímkártya a feleségemtől, forgalmi és már vezetik is át a bérletet a másik autóra.
Szépen hangzott ez, csak szerdán meg hülyének néztek, mert a törzskönyv hiányában "nem bizonyítható" a tulajdonos szombathelyi lakcíme mint jogalap.
20 perces vitában, ahol egyrészt nekem végig kellett hallgatnom az ügyintéző véleményét 3-4 témában, kioktatását kettőben, valamint olyan kérdésekre is kénytelen voltam válaszolni ami nem tartozik a tárgyhoz, bérlet nélkül kellett távoznom.
Ezen vitát megelőzően a törzskönyv hiányát adásvételi szerződéssel kívántam pótolni, hivatkozva arra hogy ez ugyanúgy okirat, ám azt a választ kaptam amit annak idején az okmányirodai igazolásra: nem szerepel az önkoris rendeletben, így ők azzal nem tudnak mit kezdeni.
Tehát ha valamit nem látunk, akkor az nem létezik, mitöbb egy adásvételi szerződés (szerintük) nem okirat, legalábbis nem akkora súlyú mint a törzskönyv...
Kilépve az ügyfélszolgálatról vettem egy nagy levegőt, majd egy cigaretta elszívása közben úgy döntöttem, hogy ezt az egészet mostmár kezelni kell, de hatékonyabban.
Tehát amint a törzskönyv megérkezik, újra bevonulok, ezúttal kéretem a főnökét, hogy amíg a bérletet megrajzolja nekem az ügyintéző, én addig kioktatom mindkettőt és véleményezem a hozzáállást (ahogy tette az ügyintéző velem), ki fogok térni arra, hogy mi a dolga az ügyintézőnek (nem a kioktatás, nem a véleményalkotás), vázolom az ügyfélszolgálat működésének alapjait és ezen problémakupacot illető mozgásteret (törzskönyv helyett adásvételi mint okirat), ezen kívül számonkérem, hogy miért kérnek olyan információkat amiket egyszer már leadtam, tehát a rendelkezésükre áll (ilyesmiben már nyertem egyszer egy másik hivatalban), végül de nem utolsó sorban kikérem az adatkezelési nyilatkozatot, melyből megtudhatom, hogy a parkolóbérlethez irreleváns adatokat (amik szkenneléskor és az ügyviteli rendszer kezelésekor a birtokukba kerülnek, tudomásukra jutnak) miként kezelik, mi közük van hozzá. Ez utóbbi lesz még érdekes, mert anélkül, hogy tudnám, van-e vagy milyen mélységű, most megmondom hogy a NAIH felé lesz panaszom, meg majd a közgyűlés felé is, hogy ezt a faramuci helyzetet egy tollvonással szíveskedjenek rendezni, mert most már kurvára unalmas minden évben eljátszani ezt a háromszori vagy négyszeri befutkozást, magyarázkodást, túloldali értetlenkedést és szögletességet.
Idő, idő, idő, meg ideg, legfőképpen ideg.
Valamikor 7-8-10 éve a közigazgatást felügyelő minisztérium a rendelkezésére álló minden platformon tájékoztatta a felügyelete alá tartozó (tehát összes állami és önkormányzati) hivatalat, hogy NEM kérhetnek az ügyféltől olyan adatot és információt, ami rendelkezésükre áll, akár a saját nyilvántartásukban, akár a velük technikai, információtechnológiai kapcsolatban lévő társhivataloknál. Esetemben már háromszor került be a rendszerbe minden személyi okmányunk, momentán az egyetlen változás maga a jármű...
Ezzel szemben az utóbbi 1-2 évben rendre az hallom ismerősöktől, hogy újra a nyolcvanas éveket éljük ügyintézéskor, például lejárt személyi igazolvány ügyében születési anyakönyvi kivonatot kell előkukázni vagy annak hiteles másolatát beszerezni, miközben a lejárt okmányban szereplő adatok nem változtak, az ügyviteli rendszer pedig mutatja az ügyintézőnek a bejegyzett adatokat egy kurva 19 colos monitoron...
Számomra érthetetlen, hogy 2024-ben az agyoninformatikázott ügyvitelben a közszférában (és ennek megfelelően Szombathelyen a parkolási csoportnál is) analóg módon ügyintézünk, ennek szellemében pedig mindenhez úgy állunk, hogy mikor, mit hogyan NEM lehet ügyintézni.
Szerintem a közszolgáltatás, az ügyfélszolgálat és az ügyintéző van az ügyfélért, nem pedig fordítva.