Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Az idén sem leszek fuvarozó vállalkozó 2.

2024. július 20. - bthomyka

Nem akartam folytatni a pár napja írt bejegyzést, de szükséges, mert az ott önmagában csak egyetlen tényező leírása volt, egy példa. Most adok mellé matekot.

Nem bírtam ki anélkül hogy számolgassak a piaci fuvardíjak, költségek alapján, mert ugyan enélkül is eldöntöttem hogy nulláról igen veszélyes lenne, de hát a matek az matek, az elemzés az elemzés, ezek nélkül meg értelmes döntés (vállakozóként ugye Te is tudod hogy) nincs.

Offtopik:
Fél órája megnéztem egy friss videót, ahol annak készítője ecsetelte a magyar munkabéreket és a terhelő adókat az EU-shoz képest, megmutatva (rámutatva), mitől érezzük szarul magunkat, hogyan élünk szarabbul mint egy Dél-Afrikában lévő "sivatagi rókaképű sivatagi holló" by Rikárdó.
Ontopik

Kinéztam a HaHu-n egy Iveco 75E18 dobozos, hét és fél tonnás járművet. Azért ekkorát, mert ebben az árkategóriában mindegy hogy furgont nézel vagy tachográfos (és útdíjköteles) járművet, amit az egyiknél nyersz, a másiknál bukod, oda-vissza.
A jármű a maga egymillió km futásteljesítményével és felújított fékkel meg ilyesmikkel mintegy 2.188.000 forint nettó vételárat képez. Ezt is mint minden más költséget amivel számoltam, egy évre vetítettem ki, belföldi forgalomba, havi 9ezer km futástervvel. Az álmoknak is helyet adtam az egy évvel, hogy lássam, mekkora profitra számítsak, ha ebből lakóautót faragnék, mert ugye onnantól országon belül oda megyek melózni albérlet fizetése nélkül, ahova éppen kell vagy lehet. A lakóautóvá varázslásról nem részleteznék sokat, kell hozzá 3 milla a cuccokra, aztán ha minden megvan, 5-6 hónapon belül készen van, belsőépítészettel, vízzel, villamossággal, mindennel. Naná hogy nem gyártói minőségben (20 milla), de ettől még használható és pofás is lehet.

A tervezett futásteljesítményhez 11 hónap aktív munkát számoltam, mert a január első fele meg a december második fele általában kuka, sok esetben még a február is csak szemetet vagy mínuszt tartogat. Ezen felül nem finomítottam a matekon, az útdíj a weboldalon BRUTTÓBAN van feltüntetve, amit pedig azért nem bontok vissza (és átlagot lőttem be), mert még így is picivel többet kell fizetni ezért, mint amit a kalkulátorral vagy akárhogyanis de kiszámolsz. Ez meg tapasztalat a fuvarozóktól, buszosoktól.

Soroljuk fel az összes költséget amivel egy év alatt számolni kell:
-bekerülési összeg 2.188.000,- Ft, azaz 22,1 Ft/km
-üzemanyag, 630 Ft/l áron számolva, azaz 137,45 Ft/km, ebből visszajöhet 20% körüli, nem számolok vele
-útdíj átlagolva 80 Ft, ez a bruttó, amiből nem számolok vissza mert úgyis több lesz
-kgfb becslésem alapján éves 700ezer, azaz 7,07 Ft/km
-szervizköltségre számolok 20 Ft/km díjat, ebből fedezek minden mechanikus javítást, gumizást + kötelező szervizt
-műszaki vizsga két évente, azaz 1 Ft/km, ez tartalmaz "nem várt" kiadásokat is.
-szélvédőcsere legrosszabb esetben évente, 2,75 Ft/km
-munkabérem bruttója km-re bontva 35,56 Ft
Ez így összesen 305,93 Ft/km, tehát ha csak ezen tételekkel számolok és nem veszek ide még vagy három másik apró szirszart, akkor ennyi a guruló költsége az autónak, velem együtt.
Ez azt jelenti, ha minden hónapban megvan a 2500 km futás, tehát évente 99ezer (11 hónap), akkor a matek szerint:
-havi költségem összesen  2 753 386,36 Ft
-éves költségem összesen 30 287 250,00 Ft

Még furgonirányítós időszakomban megtanultam, hogy a hetek és hónapok egymáshoz viszonyítva is hektikus km díjat produkálnak, arra gondolok, hogy a havi betermelt lóvét visszaosztottam a futott km-re, aztán néha lesegettem, hogy a 210 forintos "elvárás" helyett sok esetben 180 forintok, néhány esetben meg 240 forintok jöttek ki. Ez mind annak volt köszönhető (a visszáru szar díjai mellett), hogy amivel indultunk teríteni, arra a rakományra a gazdája mondta meg, hogy mekkora fuvardíjat bír el (ez olyan mint amikor a hentesnek Te mondod meg, hogy a karajért 600 forintos kilóárat vagy hajlandó fizetni, mert ennyit bír el a költségvetésed). 100 rakománytételből 8-10 volt reális fuvardíjban, az összes többi meg a béka segge alatt. Én már a harmadik hónapban készültem jelezni konkrét matekkal a piaci árak és költségek tekintetében, hogy nem én vagyok aki benyeli az ő költségét, ám a két tulajdonos ezer éves baráti viszonyára tekintettel... Hát nem azt pofázom hogy üzletben nincs barátság...? Ami nekem 189 forint önköltség, miért adjam oda bárkinek ezalatt...? Ennek a szolgáltatásnak az ára amúgyis 280 lenne, de még a rusnya 210-et sem sikerül kinyerni, mert ilyen a hozzáállás meg a kapcsolat... Mindegy, haladjunk tovább...

Tehát az előző bejegyzésemben kitértem azon cégekre, akik okkal-ok nélkül de 3-4-5-6 havonta kivagdalják a szállítót és másikat hoznak be, ezekre nem lehet alapozni legfeljebb csak alkalmi munkát, nem egy hónapot vagy évet. Ezek mellé, szintén szültem róla pár bejegyzést, megérkeztek egyes pofátlan futárcégek, akik az egyszerű tevékenyésgükkel (mert a belföldi árufuvarozásnak picikét meredekebb feltételei vannak a kézbesítésnél) torzítják a piacot, tizenéves fuvardíjakat bontottak le csomagra és szállítanak így.

Már többször több helyen megfogalmaztam, hogy amíg a piacon, a területen ilyenekbe nincs rend és nincs rendrakás, addig tökmindegy, hogy melyik fuvarozónak milyen költségei és megfelelési kényszerei vannak, a büdös életbe nem lépünk előre. Ismétlem magamat: könnyű azoknak, akik 10+ éve léteznek és nem egy autóval, nem csak ezen iparágból szerzik a bevételeiket, ők maximum átpakolnak lóvét az egyik zsebből a másikba és túléltek. Pedig nekik is érdekük lenne az a bizonyos rendrakás, csakhát nehéz őket meggyőzni, mert azzal vannak elfoglalva, hogy várják amíg a piacról kipusztul a normálisabbja. Nem a szemét, hanem a normális. Aki nem érti vagy érzi a különbséget, olvasgasson a témába vágó bejegyzéseim között.

Fuvarszervezői pályafutásom során a belföldes részrakományok tekintetében rengeteg tapasztalatot szereztem, főleg ami az üzletelést, alkudozást és fuvardíjak megállapítását illeti.
Így alakult ki az a véleményem, hogy Biatorbágyről Szombathelyre 3 méter hosszú, méter magas, másfél méter széles, 700 kilónyi faanyagot 18ezer nettóért óhajtanak elvitetni, miközben ennek reális díja
-furgonra 24ezer
-7.5-12 tonnásra 26-30ezer
-nyergesre 25-30ezer
forint lenne.
Ide hadd szúrjam be, hogy a nyergest nem gyűjtőzésre találták ki, de sokan piaci résként felhasználva a jelenséget, ezzel szórakoztatják a fuvarpiacot és a városokban élőket is, mert 70%-a a rakodóhelyeknek olyan, hogy az utcán parkolászva rakodnak fel vagy le, illetve miután a nyerges arányaiban jobb díjakat képes produkálni a gyűjtő-terítővel (10 fel, 10 le), óhatatlan hogy a belföldes részrakományok 40%-át is elviszik a piacról. Főleg azok, akik még az épkézláb önköltség körül vagy alatt is hajlandóak fuvarozni.

Amíg kalimpáltam az iparágban, addig a következő belföldes km díjakat láttam a piacon:
-furgonra 240 Ft
-7.5-12 tonnásra 280-340 Ft
-nyergesre 380 Ft

Hagyján hogy vannak olcsójánosok, de amikor ezeknek a díjaknak, amik egyébként fedeznek minden költséget és 5-10 évre előre tervezést is alapozhatnak, még a 70%-át sem sikerül kialkudni egyes spedícióknál, általában vérnyomás és vércukorszint emelkedését idézték elő, mert semmiféle konstruktív vitára nem voltak hajlandóak. A rövid válasz annyi volt, hogy viszed Te, vagy viszi valaki más.
Csak nagyon ritkán fordult elő, hogy példánál maradva hétfőtől csütörtökig volt 18ezer a faanyag, pénteken már felugrott 22-re mert aznapra már harmadjára jelzett a megbízója, hogy kellene a cullang...

Ismerek nem egy olyan fuvarozót, aki csak olyan rakományra ugrik ahol van megadva fuvardíj (10%-a talán), de ismerek olyanokat, akik már úgy hívják fel a rakomány "gazdáját", hogy ennyi és ennyi pénzért ekkor fel, akkor le. Ha tetszik hurrá, ha nem, akkor 40 másodpercig tartott a beszélgetés.
Mindkettő technikát jónak tartom, de sajnos azért nem vezet sehova, mert a fuvarozói társadalomban túl sok olyan van, akinek még 12ezer forintért is jó az a faanyag, csak neki adják oda...

A bejegyzést zárandó, szintén a tapasztalatokra alapozva azt kell megállapítani, hogy ha egyetlen hónapban sem kevesebbért gurul az autó mint az a  305,93 forint, akkor minden valószínűséggel nullán vagyok, ha pedig az éves termelésemet visszabontom 11 hónapra, és így jön ki 310 forint km-nként, akkor elmondhatom hogy a költségeimen felül  402 750,00 Ft profitot sikerült termelnem (az üzemanyagból visszajövő nem akkora tétel ami érdemben megnyomná ezt). Feltéve hogy nem vágott meg egyetlen hatóság sem az út szélén, nem rabolták ki az autót, nem gyújtották fel, nem loptak üzemanyagot, nem törték ronggyá, szóval egy évet sikerül a tervezett módon és költségekkel végig vinni.
Az a 400ezer az év végével meg inkább remény, semmint tényszerű. Kivétel akkor, ha olyan megbízóval hoz össze a sors, amelyik garantálja hogy egy-két éven át adja neked a melót, a sarkos számok le vannak fektetve, és 60 (vagy szabályszerűen 30) napon belül kifizeti a számládat.
Nem hiányzik sok ahhoz, hogy az embernek legyen kedve, csak ennek a pár szaros visszásságnak kellene már felszámolódnia, ki tudja, még a végén működő iparág lenne a belföldi fuvarozás Magyarországon...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr1618450913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása