Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Saját gépjármű használata a munkához

2024. július 17. - bthomyka

A profession oldalán időnként körbenézek az IT üzemeltetés rovatban is, bár kétlem hogy itt sűrűn találnék bármit ami követelményeknek megfelelnék. Volt már néhány, de csak 1-2 volt amit meg is pályáztam...

...annak ellenére, hogy főiskolát kértek Level1 helpdeskre, vagy munkaállomások babusgatásához...

Szóval miután én ~10 éve leálltam az iparszerű informatikai tevékenységemmel, egyrészt volt itt akkora fejlődés meg előremenetel az iparban amiknek nagyrészét nem követtem le, másrészt azért szálltam ki abból amiket csináltam, mert vagy nem volt rá igény, vagy minden városban van belőle párszáz jóképességű (ezek azok akik egyik szerda reggel úgy ébredtek hogy szervizesek lesznek).

Szóval látok egy pozíciót, nevezetesen IT technikus.
A feladatok között nyomtatók és egyéb eszközök távoli hibaelhárítása, itt mondjuk azt megnézem, hogy egy kábel vagy portproblémát, vagy papírbeszorulást hogyan oldasz meg távolról, de arra is kíváncsi vagyok ha egy IP telefon fekszik meg, vagy egy menedzselhető router háborodik meg, na ahhoz hogyan férsz hozzá távolról.
Mindegy is, haladjunk tovább a szövegezésben.
Level-1 support, plusz akár szombati készenléti és munkavégzés is kinéz.
Mindehhez főiskolai szakirányú végzettséget kérnek, illetve ide írják mintegy ebből következő tényezőt, hogy
"képes vagy a rád váró feladatokat megfelelően priorizálni".
Mintha diploma nélkül erre képtelen lenne mindenki...

A bejegyzés tárgya nem ezeknek a kivesézése, egyszerűen csak jegyzetelek, milyen érdekes elképzelése van egy-egy hirdetőnek.
Az apropó az előnyök között szerepel, íme az összes előny:
"Saját gépjármű használata (üzemanyag költség térítését vállaljuk!)."

Akkor hát számoljunk, lássuk hogyan néz hülyének a hirdető:
Nem gondolom hogy havi szinten többet futnál munkavégzés céljából 3-4ezer km-nél, számoljunk 3ezerrel ide, ezer km-rel magáncélra. Számoljunk 3 évet, mert a futásból származó kopások miatt egyes alkatrészcserék cseréje évente, mások meg három évente esedékesek, néhány esetben akkor is ha azoknak állapota még nem indokolja.
Itt most megállunk, mert sok autótulajdonos és szégyen szemre céges autót üzemeltető vállalkozó sem tudja, hogy az autó akkuját három évente cseréljük akkor is ha még indít, mert Murphy szerint garantáltan akkor lesz döglött az akkud, amikor egy egész napot kirándultál az Isten háta mögé és haza kellene végre indulni, vagy erős anyagi érdekeid fűznek valahova fizikai megjelenéshez, és hát a három évnél idősebb akku hétszentség hogy ilyenkor mutat FCK-ot. Mire benzinkutat találsz, akkut veszel duplapénzért, szerszámot is improvizálsz hozzá, kicseréled, 3-6 órás késést szedsz össze.
A gumikat három évente meg vagy lefutod, vagy elérik azt a minőségi állapotot, amire mifelénk hivatásoséknál azt mondják, pénztermelő járművel nem reszkírzunk se defektet a pályán, se a kopás miatti balesetet vagy büntit.
Persze defekt lehet zsírúj gumin is, de valljuk be, ezek nem kopás vagy szálszakadás vagy egyéb anyagfáradás miatt következnek be, akkor sem ha azt az új gumit már huszadjára dolgozzák fel...
Egy átlagos személyautót veszek alapul, aminek a fogyasztása 7 liter, egy garnitúra nyári gumi darabja 28ezer, a téli szett ára pedig 32ezer Ft, az akkura 40ezret számolok.
Ezen kívül 15ezer km-enként (vagy évente, amelyik előbb bekövetkezik) olaj és szűrők cseréje, szíjas autónál 80ezrenként, láncosoknál 150ezrenként vezérléscsere. Előbbi egy átlagos autónál megúszható 120ezerből, utóbbi 200ezer körüli összegre rúg. Mielőtt akadékoskodnál, hogy a Te haverod feléből is, hát elmondom hogy én szakműhellyel és szakemberrel számolok, meg fehérgazdasággal.
Ezen kívül évente egy szélvédőcserét is lehet kalkulálni, ami nem feltétlen fog sorra kerülni, de miután műszaki vizsgán az ablaktörlő által "lefedett" részen nem lehet se repedés, se kőfelverődés, néhány vizsgaállomáson pedig a javítást sem akarják elfogadni, így erre számolok alkalmasint 130ezer forintot. Amikor eltelik egy év szélvédőcsere nélkül, akkor ezt az összeget tekinthetjük spórolásnak is, de legalább elmondhatod hogy nem ér meglepetésként ha cserélni kell, nem veszel fel személyi kölcsönt....

Tehát a matek:
3 évre, havi 4ezer km futással 36x4000=144000km összesen.
Várható költségeink havi szinten:
Üzemanyagból 280 liter, 630 forinttal számolva ez 176400 forint, km-enként 44,1 forint.
Kötelező szerviz 15ezrenként (olaj+szűrők+munkadíj) 50ezer négyhavonta, havonta 12500 forint, km-nként 3,125 forint.
Vezérműcuccok 3 év alatt egyszer biztosan, ez legyen 150ezer (mint középérték), azaz havonta 4167 forint, km-nként 1,04 forint.
A gumiszett összesen 112000 + 128000 = 240000 forint, ez havi szinre bontva 6667 forint, km-nként 1,67 forint.
Szélvédő csere évente 130ezer forint, azaz havonta 10ezer, km-nként 2,5 forint.
Akku három évre 40ezer, azaz havonta 1111 forint, km-enként 0,28 forint.
Ezen kívül van kgfb-d évente 60ezer, havonta 5000 forint, km-nként 1,25 forint.

Ezek alapján, a nem várt eseményeket és esetleges Casco-t nem számolva a Te saját családi autód km-enként összesen 53,965 tehát 54 forintért gurul. Nagyvonalúan szoktak 30 forintot adni üzemanyagra mint elszámolható költség.

Nem várt események közé tartozik egyes perverz modelleknél nagynyomású üzemanyagszivattyú 400-500ezer forint bekerülési árban, dízelek esetében porlasztócsúcsok szakszerű cseréje (bemérve, programozva) 300ezer forintért, benzineseknél injektorproblémákra 200ezer, vagy a három év alatt legalább egy mentés az autópályáról itthon, erre számolok 150ezret. Nem gondolom hogy ezek nagyeséllyel bekövetkeznek, de nem árt szem előtt tartani ,egyrészt akkor ha 15-20 éves autód van, másrészt a hazai autópályákon tapasztalható jelenségek feldolgozásakor is.

Fenti matek egy kábé számolás, így a végén lévő 54 forint gurulóköltséghez bátran számolj még 10-15 forintot, ekkor nem fog meglepetésként érni a költségek 90%-a. Főleg ha ezt a pénzt meg is kapod és nem költöd másra. Ezen kívül ez a matek tekinthető általános példának, tekintettel a havi futásteljesítményre és az általam átlagos autóra vázolt költségekre. Nem számoltam gumiszerelésre árakat, mert lehet hogy felnire szerelve cseréled, de az is lehet hogy átgumizol, van különbség a kettő között, ám km-re lebontva pár forintról beszélünk.

Nem számoltam továbbá az autód bekerülési árát, ami eléggé széthúzná a matekot, tekintve hogy ez 700ezertől 3millióig is terjedhet, mitöbb az időszakot is, mert innen már nem csak 3 év hanem akár 10 is lehet az igénybevétel mielőtt kukázol helyette egy másikat. Ezek már egyedi konstrukciót képeznek, ha átment a bejegyzés mondanivalója, akkor ezek alapján képes vagy saját magad összerakni az autód költségeit km-ként, havonta és évente.

Amikor a saját autóm munkacélú használata kerül szóba, eleinte a 9, aztán a 30 forinton is mosolyogni szoktam, és röviden összefoglalom hogy az én autóm miért kerül (manapság) 80 forintba km-enként, így aztán szomorú arcokat szoktam látni, amikor kimondom, hogy ezen költség megtérítése nélkül én ugyan el nem fordítom a gyújtáskulcsot munkavégzés miatt. Munkábajárás miatt is keretek között, de hogy munkára használjam enélkül, annak annyi esélye van, mint Svájcban a kommunizmusnak.

Borzasztóan örülök hogy hozzájárulnak a saját autó munkavégzés céljából történő igénybevételéhez, csak hát ez hozzájárulás, nem pedig a költségek teljes mértékű fedezése. A munkát meg ő adja, elvégezni nekem kell, de kétlem hogy saját vagyontárgyaimat amortizáljam le azért, hogy az így keletkezett profitból nemhogy részem nincs, de még az amortizálás költségeinek is csak egy része kerül kifizetésre.
Tapasztalataim szerint a magyar ember munkavállalóként szarik a saját autójának költségeire, egyes vállalkozók pedig képesek 10 éven át úgy működni, hogy a céges autó futását nem számolják ki, így aztán tartalékot sem tudnak képezni erre, sokszor másra sem.

Remélem segíthettem neked is, meg a hirdetőnek is.

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr3218448075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása