Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Most akkor a farok csóválja a kutyát (megint)?

2024. szeptember 27. - bthomyka

A történet sok ponton érthetetlen, és csak annyira hétköznapi mint fogalmatlanul fellökni a szirénázó mentőautót egy kereszteződésben.

Egy cég megbízást adott a speditőrnek, hogy a rakományra keressen optimális áruszállítási megoldást. Speditőrünk talált is fuvarozó vállalkozót, majd az ilyenkor szokásos rövid egyeztetések után a fuvarmegbízást is elküldte a fuvarozónak, beleírva és hozzá kapcsolva a részletes információkat.

Mármost az épkézláb fuvarmegbízás röviden-tömören fél oldalnyi helyen a legszigorúbb, legrelevánsabb utasításokat tartalmazza a fuvarozó részére, az összes többi ami egy ilyen szerződéshez kapcsolódik, fellelhető a releváns jogszabályokban, valamint az épkézláb speditőrcég bárki számára elérhető működési szabályzatában (ez ugye összhangban van a fuvarozási szabályokkal és a PTK-val). Optimális esetben, mert a mai napig fellelhető olyan speditőrcég, ahol vagy egyáltalán nincs ilyesmi szabályzat, vagy csak egy puritán változat, ami meg jó sok kötekedés és vita lehetőségét hordozza magában (nem lehet, hanem lesz), amikor elbaszás van (szakzsargon, így nevezzük a szituációt amikor a fuvarfeladat ellátása kapcsán valaki hibázik, valamilyen akadályozó körülmény keletkezik, melyekre normális esetben a kutya se számít).

Mármost a fuvarmegbízás egyfajta szerződés, a működési szabályzat meg mindenre kiterjedően írja le a felek miheztartását, így elejét véve a felesleges vitáknak, avagy szabályoz minden kérdést, kétséget, helyzetet és történést, elvárást, ellentételezést és ennek módját (is).

Tehát a fuvarozó megkapott minden információt, majd a fuvar teljesítését egyéni módon, tehát a fuvarmegbízásban és a speditőrcég működési szabályzatában (mint közöttük létrejövő szerződés és annak alapja) leírtakkal némileg ellentétes módon tette. A fuvarfeladat végrehajtását is, írom sorban:
- kiadta alvállalkozónak - ami tiltott jelenség a szerződés értelmében
- a papíralapú okmányokat nem küldte meg postai úton - szintén kötelezettség a szerződés értelmében

Napok óta megy a huzavona, merthogy a fuvarozó elektronikus úton küldte meg a számlát és a fuvarokmányokat (digitális változat), szeretné magáévá tenni a fuvarfeladatért járó apanázst, de nem hajlandó a papír alapú (eredeti) fuvarokmányokat postai úton megküldeni. Ezzel szembemegy a fuvarmegbízásban és a közöttük létrejött szerződésben szereplő kötelezettségeivel, ami valljuk be, ebben a formában minimum szemtelenség.

Természetesen évek óta sokaknak gondot okoz a postázás, tudni illik 2-6 órát is igénybe vehet a munkavállaló drága munkaidejéből, mitöbb a postaköltség havi szinten többszázezres tétel is lehet egy-egy fuvarozó és speditőr esetében... Együttérez mindenki a másikkal, de miután nem csak teljes Magyarország, hanem Európa fele is papíralapú meg néhol analóg berendezkedésű, sajnos mást ebből még nem lehet kihozni. Legalábbis hátrányok nélkül nem, mert bármennyire is hihetetlen, de a megbízó is csak akkor fizet a speditőr felé, ha a papíralapú fuvarcullangok megérkeznek hozzája...

A civakodás amíg tart, ez a fuvarozó nem lát fuvardíjat, elvégre nem teljesítette maradéktalanul a vállalt feltételeket, ennek okán a speditőrcég még a fejlécet se tudja a számlára megírni, nemhogy a fuvarozó által feltételezett "már biztos kiszámláztátok nekik, úgyhogy tökmindegy" jelenség sem történt meg.
Sok-sok fuvarozó tévedésben van, amikor azt hiszi, hogy kivétel nélkül minden speditőrcég azonnal kapja a megbízójától a zsetont... Bármennyire is hihetetlen, a speditőrcéget is köti számos feltétel a megbízói felé, így amikor például hiányzik a papírholmi, ő sem tud számlázni.... Meg ha számlázik is, 60-90 nap mire megjön a lóvé, szóval az a fuvarozó, amelyik a teljesítés igazolásától számítva 30 napon belül megkapja a fuvardíjat, nyugodtan becsülje meg a speditőrcéget...

Nem vagyok régóta a logisztikán belül, aktívan nagyjából 13 éve, de számtalan dologról nem értem, hogyan és miért nem sikerült felszámolni már. Ilyen például ez a szitu, meg úgy egyébként amikor a fuvarozó óhajt diktálni. Lehet kérni, egyezkedni, kérdezni (én is ezt tettem amikor diszpécser, fuvarszervező és speditőr voltam egy személyben).

Diktálni csak pozícióból lehet, emitt meg pozícióban a speditőr van a fuvarozóval szemben, megbízó a speditőrrel szemben, jogszabályok és üzleti etika mindenkivel szemben... Igen, az üzleti etika leírásakor és kontextusba helyezésekor én is felvigyorogtam, de bakker, alapjában véve sokkal több az etikus vállalkozás és magatartás idehaza az üzleti életben, mint amennyi nem, szóval "nem jó, de nem is tragikus"...

Valamelyik korábbi bejegyzésemben már írtam arról, hogy volt szerencsém e-mail aláírásba helyezett linken olvasni egy-egy fuvarozó "ÁSZF"-jét, melyet olyan természetességgel közölnek, mintha pozícióba lennének velem szemben, aki a munkát, a rakományt adja, meg a fuvardíjat.
Nyilván ezek (nevezzük ezeket iránydokumentumoknak) első sorban az ő hozzáállásukat tükrözik, de vannak benne olyan sorok, melyek egyértelműen követelményeket támasztanak azzal szemben, akitől a munkát meg a lóvét kapják, szóval felvetődik a kérdés, hogy: Ti mikor szóltatok be a péknek vagy a hentesnek, hogy milyen elvárások mentén készítsék el a terméket amit megvesztek a boltban....? Esetleg a boltost is megtámasztottátok bármikor is, hogy nektek mikor alkalmas a bolt nyitva tartása (szemben azzal amit ő kiírt)....? Bankot is rendszabályoztatok már mondjuk hitelkamatok vagy törlesztőrészletek kapcsán...? Úgy általában mennyi sikeretek volt...?

Értem én, hogy egyszerű elvárása a fuvardíjhoz jutni (a jogszabályokban előírt 30 napon belül), értem hogy a fuvarteljesítéstől számítva akár két hét is lehet mire ő hozzájut a papírholmihoz a sofőrjétől, értem hogy nem repülőgép a kamionja, értem hogy a közúti közlekedési szabályok betartása mellett haladnak, értem hogy a releváns fuvarozási szabályoknak megfelelően végzik a tevékenységet.
Azt nem értem, hogy mi a további követelés vagy önkényeskedés alapja, mint például a postázás elmulasztása, a fuvarmegbízás értelmében a speditőr rendszeres tájékoztatásának elmaradása, a vállalt feltételek menet közbeni vagy utólagos, de egyéni értelmezése, vagy például egy másik eset kapcsán a fuvardíj azonnali átutalását követelni a lerakodás után, mert különben túszul ejti a rakományt vagy éppen fel sem veszi...

Hihetetlen ferdeségek jellemzik a fuvarozást, meg úgy általában a logisztikai iparágat is, és képzeljétek el, a ferdeség előidézői sok-sok esetben iskolázott népek, ki érettségivel, ki logisztikai vagy egyéb felsőfokú végzettséggel rendelkezik, ezt csak úgy megjegyzem, mert állítólag ilyenek nélkül csak hülyegyerek lehetsz Magyarországon, mindegy hogy hol és mit virítottál ezek nélkül. Hát jó.

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr6818501170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása