Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Fillérekért akarsz csomago(ka)t szállíttatni...?

2024. június 09. - bthomyka

Akkor ebben a bejegyzésben elkeserítelek és leírom, miért járnak ezirányú gondolataid ritkaszar utakon.

Tételezzük fel, hogy van valamiféle vállalkozásod, esetleg webáruházad (is), különböző méretű, formájú és értékű termékekkel kereskedsz, a vásárlóidat pedig adott esetben a csomagszállítás örömeivel szeretnéd megajándékozni (mert nyóccszáz' kilométerről nem fognak ellátogatni hozzád a huszonhétezer forintos termékért).

Ezen bejegyzésnek nem tárgya a Te ilyesmi vállalkozásod, üzleti terved kielemzése, tervezése, sokkal inkább annak megvilágítása, miért gondolkodsz hibásan, amikor azt hiszed, majd 700-800 forintokért vagy ezervalahányszáz forintért a világ végére és a világ végezetéig is elszállítják a csomagodat.

Nekem mondhatod, hogy most éppen melyik kiscsomagos mennyiért viszi, de ezeket az árakat saját maguk tiporják le a sárga földig, konkrétan tudom, hogy melyik az a két-három csomagos, amelyik önköltségen viszi csak azért, hogy ne a másikat válaszd. Ha csak egy pöttyet is képben vagy vállalkozás, gazdaság terén, akkor bizonyára tudod, hogy ezt az állapotot huzamosabb ideig fenntartani nehéz ügy. Persze ez nem a Te problémád, neked az a lényeg hogy a futár felvegye a csomagot, következő munkanapon meg átadja. Csakhogy ez nem ilyen egyszerű. Ahhoz hogy ez hosszú távon működjön, a futárcégnek keletkezik egy szép nagy fekete folt a mérlegen, nem keres a munkával eleget, nem fog tudni működni az emelkedő költségek (járművek, ingatlan, üzemanyag, munkaerő) miatt, a futárok jönnek-mennek 1-2 év alatt, bérkorrekció híján a minőség romlik.

Megkérdezném, Te miért nem vagy hajlandó követni azt a valós 40%-os inflációt mondjuk munkabérek terén, amivel szemközt néztünk, Te is, meg én is...? Ja hogy nem termelsz be annyit...? Vagy a profitodból nem akarod / tudod kompenzálni...?

Szóval képzelj el egy futárcéget, amelyiknek van depója a megyédben. Ez a depó 80%-os eséllely bérelt ingatlan, ebben az esetben nagyjából nettó 1 és 2 millió forint közötti bérleti díjat takar, attól függően hogy melyik megyeszékhelyről beszélünk és mekkora az ingatlan (meg adott esetben mennyire "drága" környéken sikerült ezt megtalálni. Ha saját tulajdonú az ingatlan, akkor ez egy ilyen 80-150 milliós tétel, aminek hitelét tíz éven belül szeretné kivégezni, ezeknek 80%-a valamilyen hitelkonstrukcióban lett vásárolva... Bontsd le tíz évre a 100 milliót., ez havi 834ezer forintocska kerekítve (plusz a hitelkamatok, de ezzel nem szeretnélek összezavarni). Azért tíz év, mert erre is óvatosan alapoznak a vállalkozások, főleg a szállításban, húsz évre nem. Sokszor azt sem tudják, mi lesz jövő héten, nemhogy húsz év múlva...

Akkor hogy átlagolgunk a bérleti és saját konstrukcióból, legyen az ingatlan havi alapköltsége 900ezer forint, ehhez jön a nálunk brutális mértékű rezsi, ami a vállalkozásokat terheli, itt inkább a villany és a fűtés amivel kalkulálhatsz, ezt számoljuk egész évre nézve havi átlag 200ezer forintra. Tehát azért, mert a futárcégnek van depója, havi 1,2 milla plusz ennek áfája repül a bankszámláról.

Ebben a depóban alsó hangon dolgozik teljes munkaidőben 2 fő, bérük bruttó 400ezer forint, ez 452ezer forint a munkáltatónak, tehát a két ember havonta 904ezer forintba kerül összesen. Eddig 2.104.000,- forintnál járunk.
8 futár is dolgozik a cégnél, bérköltségük szintén legyen fejenként 452ezer forint, azaz összesen  3.616.000,- forint, tehát a havi költség összesen 5.720.000,- forint. És még egy kurva csomagodat se vették fel.

Egy átlagos futárcég működéséhez szükséges informatikai infrastruktúra (ez depónként 3-5 asztaligép, plusz 8 futárra 8 mobiltelefon, 8 pda (plusz 1-1 tartalék, mert ezek nem csak megállnak, hanem törnek is). A számítógépeket általában 3 évre tervezik, a mobilokat egy évre, a pda-kat 5 évre.
Egy jóképességű, ügyvitelre használható PC nettó 70-80ezer forintból megáll mindenestül (használtról beszélek), akkor ez nettó 210ezer forint bekerülés. Ehhez jön a 8 darab mobiltelefon, 120ezer forintos darabára egy évre vetítve hónapra lebontva nettó 80ezer forint. A pda-k 150ezer forintos tételként számolhatóak, összesen a 8 darabot az 5 évre vetítve havi 20ezer forintjával mérem. Eddig ez a blokk 310ezer forintra rúgott, tehát a havi költség jelenleg 6.030.000,- forint.

Veszünk 8 darab autót is amivel a csomagokat visszük, itt most a VIA által nyújtott bérautót veszem alapul, hogy ne kelljen tételesen számolni kilométerenkénti költségeket, csak a havidíjat, üzemanyagot.
Egy átlagos VIA-s furgont nettó 300ezer forintért lehet bérelni legalább 4 évre, ez azt jelenti hogy 2.400.000,- forint költség csak azért, hogy van 6 darab auónk. Havonta... Ezek futnak átlagosan 3ezer kilométert egy hónapban, nagyjából átlagosan 12 liter gázolajat és 5 liter 0w30 olajat hetente (ezt írja elő a VIA és miután ez vékony olaj, eszik is az autók mint a huzat). 620 forintos gázolajjal számolva az üzemanyagköltség összesen (2880 liter a 8 autóra) 1.785.600,- forint, ebből visszajön cirka 20% akkor ez az összeg 1.428.480,- forint. Az olaj árát nem számolom, mert vélhetően már most vörös fejjel nézed a számokat, feleslegesnek tartom hogy kiborítsalak ilyen aprólékos költségekkel, meg évente egy szélvédőcserével 270ezer nettóért per autó...
Miután bérautóról beszélünk, nem érinti a futárcéget a kgfb, a casco és a magyar pályamatrica díja sem.
Összesen eddig havonta 9.858.480,- forint költségnél tartunk, és minden autó 20 napot dolgozott a hónapban, szállítva a csomagokat.

Egy átlagos napon egy átlagos futár 80 csomagot visz egy nap, ami csomagdíjaknak csak egy részét kapja meg a depó, ez általában 40% körüli. Óvatos becsléssel sem lehet belőni összeget, hogy átlagban mennyit termelnek be, ez függ a csomagra szabott szállítási díjtól, miután pedig szinte minden csomag más-más szállítási díjért került felvételre.... Maradjunk annyiban, hogy az 1300 forintos csomagdíjat veszem alapul, ennek a 40%-a pedig 780 forint. 80 csomaggal 20 napra számolva 1.248.000,- forint árbevétel, feltéve hogy 1300 forintos csomagárakat, és napi 90 csomagot számolok. Mert vannak csomagok amik 3-4ezer forintért mennek méret és/vagy súly miatt, meg vannak napok amikor 60 csomagot visz (a napi 200 csomag a húsvéti és karácsonyi diliházban szokott lenni, meg esetleg a black friday akciókban). Nagyjából mindegy, melyik futárcég árait elemzed, ugyanis franchise rendszerben működik szinte minden depó, talán Pesten van 1-2 a nagyok közül amelyiknek saját depója, futára, autója és mindene van....

Ott tartottunk hogy a 8 autó összesen betermel havonta 9.984.000,- forintot. Vígasztaljon a tudat, hogy a nagy, neves futárcégek nem csak ebből élnek és nem csak Magyarországból, így az adott országban esetlegesen "elszenvedett" veszteség egy részét kipótolják valamelyik másik tevékenységükből eredő profitból, hiszen az a lényeg hogy a piacon megmaradjanak.
Egy átlagos alvállalkozó, amelyik franchise-ban működik, ha csak ez az egy vállalkozása van, az a bugdácsolás szintje, és ez az általános idehaza, jó ha talán 10%-uknak van másfajta vállalkozásuk is, amiből ha akad profit, esetleg kipótolják a futárcégüket, vagy az ott ad-hoc bekövetkezett "eseményeket" (mint szélvédőcsere, útszéli kontrollnál bírság) kifizetik.

A fenti példa idehaza teljesen életszerű, az év sok hónapjára érvényes matek. Emellé kérlek számold hozzá, hogy egy átlagos futár ha nem kap évente épkézláb béremelést, keres magának másik munkahelyet, általában az is igaz, hogy 3 évnél hosszabban egyik sem marad futárpozícióban, mert keres magának ettől nyugisabb melót, hogy-hogysem több pénzért.

Amikor a facebook-on egy hirdetés alatt legközelebb megkérdezed a 980 forintos csomagszállításra, hogy "külföldre is?", akkor jó ha képben vagy az iparág alapvető gazdasági helyzetével, meg azzal, hogy a hirdetésben megadott 980 forint lehet hogy csak akkor érvényes ha két éven át havi 3ezer csomagszámot GARANTÁLSZ, belföldre... Ugyanis a belföldi fuvarpiaci km árak olyan szinten trehányak, hogy amikor körbenézel a környező országokban és látod hogy azok a km díjak az itteniek duplája minimum... Persze ezt a km díjat autóra mérik nem csomagra, de hidd el, a fivarozócégnek tökmindegy hogy egy kartondoboz vagy egy raklap amit 200 km-re kell elvinni, gyűjtő-terítőbe is elkéri az árát ugyanúgy, mintha teljes (FTL) rakományt adsz neki. Ez az ár pedig nem arányosan van számolva (tehát nem a rakható hely, súly arányában). Idehaza egy komplett nyergest 200 km-re el lehet küldeni nettó 110ezer forintból, míg ugyanaz a nyerges egy raklap 200 kg-t ugyanerre a 200 km-re minimum 20-25ezer nettóért fogja elvinni - miközben 33 paletta helyet számolhatsz teljesbe, meg 24 tonna rakható súlyt.

Röviden ennyit akartam írni arról a témáról, hogy mi megy itthon a kiscsomagszállításban, már ami a viteldíjak letörését, letaposását illeti. Véleményem szerint jó magyar szokás szerint a saját piacukat teszik tönkre ebben az iparágban is, amiből a kicsik csőddel fognak kijönni, a vásárlóitok minősíthetetlen szállítási végeredménnyel, Te mint árukibocsátó csak a cicaharcig tudsz szállíttatni dinamikusan (mert amikor ez összeomlik, lesz két hét mire talpra áll a maradék és drágábban), a nagy futárcégek pedig ha itt maradnak és nem minket kiröhögve húznak el innen, emelni fogják a díjakat és kb visszaszedik azt a hiányt, amit a cicaharc alatt benyeltek.

Te is elkéred a termékeid és/vagy szolgáltatásaid árát, ugyanígy szeretné megkapni a közvetett szolgáltató is. Lehet mondani hogy majd a piac rendezi, hát látjuk, hogyan rendezi. Annak tudatában mindenképpen, hogy elég sok futárcég nem felel meg a közúti árufuvarozás feltételeinek (csak a kiscsomagokra vonatkozó postatörvénynek), miközben elég sok olyan árut adsz át a futárnak, amik konkrétan nem férnek bele a postatörvényben meghatározott kézbesítésnek, eleve ez kezdte szabályozni a futártevékenységet. Avagy mondhatnám hogy lehetsz bűntárs ugyanúgy, mint felbújtó. Ennek fényében még alacsonyabb csomagszállítási díjakat kérni, vagy arról ábrándozni... Hát lehet, csak nettó hülyeség.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr6418424581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása