Több bejegyzésben érintettem már ezt-azt a címből, íme egy újabb hozadéka a sofőrszakmának, az egyik a szenvedések közül.
Az apropó:
A MKFE a facebook oldalán keresztül üzent a fuvarozócégeknek és a sofőröknek, hogy a környező országokban felütötte a fejét a hatóságok részéről való téli büntikényszer: a teherautók és felépítmények tetejére fagyott csapadék eltávolításának kötelezettségét róják a sofőr nyakába, nem kevés bírsággal fenyegetve a mulasztást.
Ebben ismét az az elszomorító, mint megannyi esetben, hogy a feltételek nincsenek biztosítva, de követelmények, retorzió az betonozva van.
Természetesen a MKFE érintett bejegyzése alatti kommentek 90%-a arról szól, hogy ugyan, uszkve-kábé mennyi helyen van arra lehetősége a sofőrnek, hogy a kihelyezett kalodára felmászva eleget tegyen egy olyan kötelezettségnek, ami nem az ő tevékenysége során bekövetkező jelenség, értem itt a felépítmény tetejére fagyott jégtáblát, mert mint tudjuk, az nem azért fagy oda, mert a sofőr áll, halad, rakodik... De szénné bünteti több ország rendőre, ha csak egyetlen négyzetcentiméternyi is lehullik menet közben - avagy annak ott nincs keresnivalója.
Ez egy hozadéka az időjárásnak, meg a munkaeszköznek, az pedig hogy a MKFE felsorolásában is könnyen megszámlálható ilyen helyek száma mennyire eltörpül a valós igénykehez képest, az ovisok is meg tudják állapítani.
Véleményem szerint nem várható el egyetlen gépjárművezetőtől sem az, hogy életét, testi épségét tegye kockára az ilyen kalodák hiányában felmászni teherautó és pótkocsi tetejére azért, hogy lekotorja a ráhullott havat, ráfagyott csapadékot. Aki még nem próbálta a 4 méter magasságból való taknyolást, javaslom essen túl rajta. Medencecsont-törés, végtagtörések, egyéb csontrepedések ha szerencsés, így csupán 8-10 hónapra fog kiesni a munkából, ha mindez külföldön történik vele érdemi biztosítás hiányában, akkor az SOS kezelésen kívül mindent kiszámláznak NEKI. Nem a cégnek, nem a barom ország hatóságainak vagy útkezelőinek, a sofőrnek - több tízezer eurós számlákról beszélünk....
Ezzel szemben az osztrák / német / cseh / szlovák / szlovén állampolgárt a kutya se basztatja amikor a személyautójának tetejéről ugyanilyen, ám vékonyabb jégtáblák zúgnak le hátrafelé amikor halad az úton...
Megint ott tartunk drága barátaim, hogy a hivatásos sofőrt orrba-szájba büntetjük, annak alapjait lefektetjük, de a követelmények teljesítése érdekében lófaszt sem teszünk, ugyanezért a személyautósokat abszolút nem vegzáljuk, nem is erre vagyunk berendezkedve sem az utakon, sem a határátkelőkön!
Megtűztem a MKFE-t a posztja alatt két kérdéssel:
1. hozzávetőlegesen mennyi beadvánnyal éltek a NKH, Magyar Közút és MKIF felé az elmúlt 5 évben annak érdekében, hogy ilyen kalodák belföldön a tranzitutakon lévő parkolókban elérhetőek legyenek?
2. ugyanez az adat érdekelne még a meglévő parkolók bővítése és új parkolók építése című lobbitevékenységet illetően.
Most mondhatnád, hogy amiket én vázoltam azok sofőrproblémák. Igen, de összességében a fuvarozócégek problémái is lesznek, tetszik tudni a körülmények ha szarok, akkor elhagyják a pályát a népek, innéttől a cégek sofőrhiánya manapság meghatározó mértékben ennek köszönhető.
Elég régóta az a véleményem, hogy a MKFE abszolut nem a fuvarozócégek érdekeit képviseli, korábbi megkeresésemre sem méltóztattak még válaszolni, ez pedig mutatja a kommunikációs szándékot is.
Azt még jelezni kívánom, hogy a fentebb taglalt problémakupac nem újkeletű, ugyanis 2018-ig fuvaroztam, abban a hét évben is probléma volt, meg még azelőtt is hogy én elkezdtem volna.
Ausztrián keresztbe-kasba átvágva (mármint a tranzitutakat tekintve) összesen 2 helyen van ilyen kaloda, mindkettő szerepel a MKFE felsorolásában. A probléma csak annyi, hogy ehhez még hiányzik nagyjából 40-50 ha azt vesszük figyelembe, hogy egész Ausztria területén ugyanúgy kötelező jégmentesíteni az áruszállító járművek tetejét, mint ahogyan kb az összes eu tagállamban is.
Azt pedig mindenki tudja, hogy az osztrák rendőr röhögve írja a több ezer eurós bírságot, mert hiába akarsz vele vagy a szabályokkal vitatkozni (mármint a kötelezettségek kontra megteremtett lehetőségek terén), pont nem érdekli.
Pofátlanság minden olyan szart a sofőr nyakába húzni felelősség, kötelesség gyanánt, amihez nem biztosítanak a biztonságot tekintve megfelelő időt, alkalmat, lehetőséget, helyet, eszközt a rendelkezésére. Főleg ha semmi köze, ráhatása nincs a retorzió tárgyához (nem a sofőr kedve szerint esik vagy fagy).
Lefordítom magyarra és egyszerűre: kötelezlek arra, hogy minden nap reggel kilenckor a házam kapujába verjél bele egy szöget, de nem teszem lehetővé számodra hogy az év 365 napján a rendelkezésedre álljon a kalapács, a szög, meg egyáltalán a kapu megközelítése. Ha pedig a kötelezettségednek nem teszel eleget, kiszabok rád félmilliós bírságot.
Az még esetleg nem jutott eszébe valamelyik baromnak, hogy jogszabályban tiltsa meg a csapadéknak a felépítményre való ráfagyását? Elvégre annyi böszmeséget sikerült már deklarálni ami után szarrá bírságolható a nyomorék sofőr, miért pont ezt hagynánk ki...?
Innen is szeretnék üzenni:
- a MKFE részére, hogy minden szervezet alapvető és jól felfogott érdeke a kommunikáció, mifelénk azt tanították, ha megszólítanak, válaszoljunk tisztességgel
- a hatóságok részére, hogy jó volna a józan paraszti észt is elővenni, mert a bírságrendszert tekintve nem kevés befolyásuk van azoknak alakításába, kiszabni meg nem ártana ha támadhatatlan módon tennék
- a jogalkotó részére, hogy ha már előírunk valamit, kötelezővé teszünk valamit, akkor alapvető kötelesség az ahhoz szükséges feltételek biztosítása is
- a fuvarozócégek részére, hogy időszerű volna végre a számukra csak kárt okozó MKFE-ből kilépni, helyette egy hatékonyabb szervezetet felállítani és működtetni
- a sofőrök részére, hogy időszerű volna önmérsékletet tanusítani, a gyökérséget befejezni, bandába tömörülni hogy egy értelmes szakszervezetet hozzanak létre (de nem a vállalkozások ellen), csak azért hogy a szakmának nem minősülő hivatásuk szakma legyen, a bérezés mindenhol egységes és tisztességes formát öltsön, a bírságokkal fenyegetett szarságokhoz pedig mindenki adja meg a szükséges eszközt, helyet, lehetőséget és időt
Kétlem hogy ezeket a sorokra vagy egyáltalán bármelyik releváns bejegyzésemre felfigyel bármelyik társaság is a felsoroltak közül, azt meg főleg, hogy elgondolkodnak, merthogy mindegyiknek van miről.