Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

A közösség(i média) hangulata

2024. június 18. - bthomyka

Nagyjából 8-10 hónapja egyrészt felhangosodott, másrészt szélsőséges irányokba "szakadt" a facebook-közösség olyan csoportokban, ahol sofőri munkát keresnek / kínálnak.

A bejegyzés apropója egy tegnap esti siránkozás, mely ma reggel nemsokkal hat óra előtt aztán eltűnt az adott csoportból (nem érdekel ki törölte, van konzekvencia ha adminisztrátor, van akkor is ha a feladó).

A bejegyzés előzménye, mint oly sok hasonlónak, amikor a vállalkozó buszsofőrt keresett, ezesetben Tatabányára, több féle munkára (vonatpótlózást olvastam).
A bérajánlat "napi 25ezer forinttól" volt.
A hangerő meglátszott a rengeteg vihogó smile-ban, a szélsőség pedig a kommentek hiányában.

A bejegyzés tárgyát képező újabb post a vállalkozótól, melyben sérelmezi a röhögő smile-kat, illetve azon üzeneteket, melyek (állítása szerint) napi 60ezer forintos bérigényt tartalmaztak.
Több sem kellett a csoport egyes tagjainak, az értelmesebbje igyekezett felhívni szíves figyelmét a szabad ország, szabad vélemény jelenségre, illetve olvashattunk előremutató kommenteket, mint például "oka van annak ha nem talál".
Itt most picit elkanyarodnék a teherautós irányba, egyrészt ugyanis ott inkább qrvaokos a sofőrtársadalom, másrészt kimondottan(?) teherautós csoportban kéthetente (meg a profession-ön is felbukkan néha) látni pilisvörösvári cég hirdetését, belföldes, napi bejárós, emelőfalas 12 tonnásra keres pilótát. Egyszer mintha valami trehány bérajánlatot is láttam volna, de ebbe nem mennék bele. Lényeg hogy ennek is volt visszhangja, többen sérelmezték a felkínált bért mint tényleg trehány összeget, másrészt néhányunknak inkább az szúrt szemet, vajon mi a bánat lehet Pilisvörösvár környékén, hogy a kutyának nincs kedve napi bejárós melóra felpattanni egy 12 tonnásra...
A munkarend nem rövid ez igaz (reggel 5-6-tól 15-16 óráig), viszont ahogy írták, sehol sincs várakozás a napi 15-20 címen, ami azért valljuk be, elég nagy előnnyel bír amikor gyűjtő-terítő melóval küzd az ember...
Az elmúlt hetekben sokat gondolkodtam ezen, mármint a lehetséges okokon, és ha jól emlékszem az összegre, az a 250ezer nettó hát nem túl vonzó, tekintettel a hátfalas autóra, meg az egyébként ezzel járó mindenre is...

A buszos részre visszakanyarodva: a mai siránkozásban kifejtette a vállalkozó, hogy az a 25ezer az a TÓL összeg, mert nem egyforma munkái vannak. Én erre írtam neki, hogy igazából nekem mindegy, hogy 27 km-es vagy 80 km-es kanyarja van, az én napom pont ugyanannyiba kerül. Amellett hogy nekem van cégcentrikus hozzáállásom, vállalkozói szemléletem, munkavállalóként mégiscsak vannak dolgok amik engem nem érdekelnek. Ilyen például az, hogy Te milyen feltételek mellett szerződsz. A Te hülyeséged miatt én nem akarok és nem is fogok áldozatot hozni, hacsak nem adsz megfelelő mértékű tulajdonrészt a vállalkozásodból. Miután nem adsz, innentől csak rajtad és a tárgyalástechnikádon múlik, milyen fuvardíjakban állapodsz meg, amikor bevállalnál munkát - legyen az buszos vagy teherautós.
Ezen kívül megmondom őszintén, rendszeresen kiakadok amikor azt látom, hogy valaki egyik szerda reggel úgy kel fel, hogy márpedig ő a buszosiparból fog élni - nélkülözve mindenféle szakmai előéletet, hátteret, sokszor még affinitást is. Történetesen ez a formáció szokta felszippantani a piacon lévő összes ipari hulladékot amit még busznak mernek nevezni hatósági szinten is, az ilyenekkel végzett személyszállítási szolgáltatás pedig sokmindennek nevezhető, de nem minőséginek.

Ugyanakkor fontosnak tartom megjegyezni (mint mindig), hogy a munkavállalói oldalon sincs rendben sokminden. A valóságtól elrugaszkodott bérigények általában párosulnak a megkopott tudással, néha vitatható képességekkel. Nagyon régóta figyelem és követem az álláshirdetéseket, de a kínálati oldalt eddig nem kritizáltam se kommenttel, se röhögő fejekkel, ugyanis azon kisebbséghez tartozom, akik egyrészt igyekeznek megtudni, milyen cégről van szó, milyen buszparkról, milyen munkáról, milyen lehetőségekről, másrészt pedig magunkban döntjük el, hogy minket keresnek vagy sem. Minket, akik sokkal inkább buszvezetőnek tartjuk magunkat, semmint sofőrnek, akik a KRESZ-ben leírt módon adják meg a tiszteletet a STOP táblának, akik igyekeznek a munkájukat úgy végezni, hogy abból se panasz, se semmilyen negatív visszajelzés ne legyen.

Azt szoktam mondani néhány eléggé érdekes cégre és hirdetésre, hogy amíg ott olyan sofőrökre van igény, akik mennek tökön-babon keresztül, a kutyát se tisztelik meg normális öltözködéssel, mitöbb egyes szituációkban a duda magasabb priort élvez a féknél, addig ott rám nincs se szükség, se kereslet.

A vonatpótlózás tekintetében azt hiszem már írtam (de beszélgetés szintjén tuti hogy említettem többeknek), azt látom egyik fő problémának, hogy "mindegy az csak busz legyen" elven működik ez is.
Na próbálj meg a FLIX-től így munkát kérni... Amilyen betonkemény feltételeket támasztanak, nem csoda hogy az alvállalkozó milyen buszokkal vonul fel, milyen buszvezetőt szerződtet.
Az a nagy harci helyzet van, hogy idehaza teli vagyunk teheráni veteránokkal, akiknek se Te, se más ne mondja meg, mi merre, mert ők azt majd tudják... Ez főleg a teherautós szakmára igaz, tapasztalataim szerint ezen csoportban lényegesen nagyobb arányban vannak ilyenek.

Sajnos eljutottunk egy olyan szintre, ahol együttesen van jelen az a konfliktus, aminek megoldását mindenki a másiktól várja, nélkülözve empátiát, alapvető gazdasági és vállalkozási ismereteket, több esetben szakmait is.
Ebből aztán következik a közösségi médiafelületeken az eltorzult, negatív viselkedés a másikkal szemben.

Kérdés az, hova vezet, meddig süllyedünk....Minek kellene történnie ahhoz, hogy ez a folyamat megálljon, netán visszaforduljon? Szerintem mindkét oldal képviselőinek van min elgondolkodnia.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr318430271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása