Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Kompromisszum szülte irány a munkahelykeresésben - hiábavaló?

2024. május 04. - bthomyka

Valamikor március közepén úgy döntöttem (felbátorodtam), hogy nem csak a vasi területen lévő melókat lesem. Ezt úgy értsd, hogy alapvetően két irányt határoztam meg, melyekből a tinglitangli napi 8 óra az legyen megyei, de ha valami nagyobb lehetőség jön szembe, akkor lehet szomszédos megyében is.

Az alapelképzelés szerint a megyében akartam melót találni, lehetőség szerint nem teherautózást, a buszozási lehetőségeket most hagyjuk, mert amibe az életemet raktam, ott ezt elbarmolták, ahonnan ide jöttem ott meg lehet dögleni a munkában, a maradék meg az ígéret földje, illetve valószínű nem engem keresnek buszt vezetni.

Ennek megfelelően keresgéltem, néztem a lehetőségeket, mire vagyok alkalmas és mire nem, mit érek fel ésszel és mit nem. Csak néhány dolgot találtam amit esélyesnek gondoltam megnyerni, persze nem engem választottak ezekre, így aztán először a környező megyékben kerestem olyat, ami a logisztikai iparba belefér.
Volt itt műszaki ügyintézőtől fuvarszervezőig raktároson át néhány lehetőség, viszont 90% még annyit se írt vissza hogy fapapucs.
Vettem a bátorságot nagyobbat ugrani: nézzük mi a helyzet Pesten.
Vagy 30 helyre toltam be a jelentkezésemet, alig öt-hat jelzett vissza, és rendre senki nem tudta értelmezni a szállásproblémát. Ugyanis jeleztem hogy nem kívánok költözni, csak hétközbeni tartózkodásomat áthelyezni oda, ahova szükséges, de az elvetemült albérletárak miatt érdekelne alternatíva, hozzájárulás, segítség, bármi.
Ezen pozíciók többsége (még ha nem is jelezték a hirdetésben) nagyjából 350-450ezer nettó közötti bért tartalmazott, ebből Pesten kifizetni 200-250ezer albit meg 20-50ezer rezsit, emellett adjál haza és éljél is odafent, ez nem megy. Persze a tökömnek se hiányzik három szobás lakásban éldegélni, de a szoba-konyha megoldások sem nagyon olcsóbbak (Gödöllőn egyébként találtam egy ilyen legénylakás jellegűt 120ért).

A hiábavalóság itt mutatkozott meg, ugyanis egyetlen cég tulajdonosa volt képes értelmezni a szállásproblémát, ő nem mailt írt hanem felhívott. Kérdezett, válaszoltam, beszéltünk erről-arról, aztán abban maradtunk hogy jelentkezni fog talán, körbenéz mik a lehetőségek. Azóta nem hívott, így feltételezem hogy talált közelebbi embert a pozícióra. Kicsit sajnálom, mert darus cégnél nem dolgoztam, viszont a modellbirodalmam meg ilyenekkel van teli, ezekre a gépekre pedig mindig csodálattal néztem. Mindegy is, vagy összehoz minket a sors a jövőben, vagy nem.

Arra szeretnék rávilágítani, hogy évek óta a multik ha kiszervezik a munkásaikat (közvetítő cégek felé), azoknak már munkásszállást is biztosítanak. Nem a legjobb megoldás ötödmagaddal 20 négyzetméteren, közös hűtővel leledzeni, ez akkor szórakoztató, amikor nem tudsz aludni mert a melletted lévő éppen melóba megy, vagy onnan jön. Ezen kívül sajnos mindig akad valaki az ilyen szállásokon, aki ráér a cuccaid körül nézelődni, amíg Te távol vagy onnan, így az ilyen lehetőséggel én nem élnék.

Tehát ott tartottam hogy becsekkoltam sok helyre az nagy Budapesten, de eddig úgy néz ki, feleslegesen, mert csak néhány helyen van albérleti hozzájárulás, ahogy észre vettem, inkább a környéken élőkből válogatnak.
A földrajzi problémák itt máshogyan mutatkoznak, mint a sofőrök esetében, ugyanis (idézek) "megb.szhatod a tudásodat ha nem Pesten laksz, a kutya se foglalkozik veled".

Ez nekem csak azért fájó pont, mert szimpatizáltam pár céggel, ahol szerintem megint teremthetnék, csodát tehetnék, elvégre nincs annál szebb mint amikor abból élhetsz, amit szeretsz csinálni.

Nyilván nem azt kérem  vagy gondolom, hogy helyettem fizessen lakást bármelyik cég (bár van amelyiknek ez nem lenne probléma), de ha már odáig eljutottunk, hogy valamilyen tudásom alapján szombathelyiként esélyes vagyok egy pesti munkahelyre, akkor innen már nincs messze a szállásprobléma kezelése ha éppen engem tartanak alkalmasnak a melóra.
Én meghozom azt az áldozatot hogy hétfőtől péntekig Pesten vagy akár az ország másik felében élek, ha az általam teremtett eredmény előre viszi a céget, akkor szerintem lehet kompenzálni valahogyan.
Mielőtt rávágnád hogy ostobaság azt hinni hogy a munkahely majd támogatja a lakhatást, jelzem hogy annál a buszoscégnél ami nekem az életem volt (amíg azt el nem barmolták), a messziről idecsábított sofőröknek albérletet fizettek (egy lakásban két sofőr), egy éven át. Másik kérdés hogy tavaly ezeket igyekeztek "felszámolni", hiszen hátradőltek hogy megvan a létszám, már nem kell puncsolni senkinek sem hogy idejöjjön buszt vezetni. Lett is belőle nagy felháborodás, meg néhány felmondás. Ami azért a ló túloldala, mert ezeknek a sofőröknek egy forintjába nem került a szállásuk.

Ezen kívül amíg fuvaroztam, németeknél és franciáknál is láttam olyan cégeket, ahol a raktárcsarnok irodaszintjén kialakítottak egy vagy két "lakosztályt" azoknak, akik 250-300-400 km-ről jöttek dolgozni a céghez, csak azért mert az efektív ingyen volt a cégnek, a delikvens pedig megelégedett azzal a 15 négyzetméterrel meg a kultúrált szociális helyiségekkel. Nagyon sokat jártam belföldön fuvarba, de ilyet itthon nem láttam, azóta se.

Tavaly januárban eldöntöttem, hogy az akkori garázsmesteri fizetésem mellé túlórában buszozok majd, amiből tervek szerint a tavalyi év végén vettem volna egy furgont, amiből lakóautót terveztem építeni az idén. Ez az álom akkoriban azért született, hogy bármikor szállásfoglalás nélkül tudjak eltakarodni csavarogni, amikor éppen úgy hozza a sors.
Aztán tavaly február közepén én is bekerültem a kivégzendők sorába ennél a cégnél, így a lakóautó-projekt kényszerszünetelt, egészen mostanáig, ugyanis alternatív lehetőség a szállásproblémára. Illetve az lenne ha lenne miből előteremteni...
Akartam egy alkut kötni egy fuvarozócéggel, hogy a hirdetett irányítói pozíció mellé megoldom a flottakezelést ha kedvezményes feltételekkel nekem ad egy eladásra váró 7.5 tonnást, amiből lakóautó lesz, onnantól a szállásprobléma már nem probléma. Persze ezt kivitelezni nehéz amikor a béred 80%-a elmegy lakhatásra, de ha jó a koncepció, akkor az a bér nem nettó 350ezer, hanem valamilyen formában ettől magasabb.
Emberünk nem tudta értelmezni, szerinte irdatlan pénzbe kerül átalakítani. Erre mondtam hogy nekem tervem van erre, költségvetéssel (2 millió csak ami kell hozzá), én magasabb szinten gondolkodom egy sofőrhöz képest.
Szerintem öngólt rúgtam ezzel a kijelentéssel, ugyanis itthon nem sok cégvezető komálja ha eszed is van, rendre úgy értékelik hogy okosabb vagy, esetleg okosabb akarsz lenni mint ő.
Tényleg mindenkiről azt kell feltétlezni, hogy szembe megy a tulajdonossal vagy az elképzeléseivel...? Jó volna ha nem az ego kezelné az ilyen helyzeteket. Ha én vagyok a megfelelő választás egy pozícióra, ahhoz úgyis van valamiféle rendszer ami mentén a munkát el kell végezni (ha nincs akkor segítek felépíteni), túl sok kérdés nem fog felmerülni, ha csak olyanok nem, amik az adott munkát könnyítendő "újítások" létjogosultságára, elfogadására irányulnak (akarod-e így, engeded-e így, vagy nem).

Nagyon sokan vagyunk ebben az országban, akik hajlnadóak a komfortjukat részben vagy egészben feladni (értsd az állandó vagy ideiglenes tartózkodási helyükre) csak azért, hogy egy jó munkahelyre kerüljenek, álmaik melóját végezhessék. De hiábavaló próbálkozásnak tűnik, mert a mesterségesen alacsony szinten tartott bérekből ugyanaz a bugdácsolás vár egy zalaegerszeginek Pesten, mint miskolcinak Pécsen. Sajnos a munkaerőpiac ezen a téren csak a multinál biorobotként működő 3-4 műszakos népek tömeges elszállásolására rajzolt alternatívát, nélkülözve mindenféle igényességet.

Összességében én azt mondom, nekem mindegy, kivel végezteted el a munkát (velem vagy környékbelivel), az eredmény a lényeg, amit a munkaerő produkál. A földrajzi problémákat leküzdeni azért nehéz, mert se a munkavállalói oldal, se a munkáltatói oldal nem tudja egyedül, önerőből megoldani. A munkáltatói oldal viszont van olyan helyzetben, hogy kompromisszumokat állítson vagy kínáljon fel a munkavállaló felé, mert a cél közös: elvégezni a munkát és megélni belőle, profitot termelni. Ha ehhez az kell, hogy békéscsabai fuvarozócéghez Komáromból érkező sofőr munkába álljon mert alkalmas a feladatra, akkor tegyünk azért hogy erre sor kerüljön, vagy várjunk pár évet amíg Békéscsabán és környékén egyszer csak lesz egy sofőr aki éppen oda akar menni melózni.

 

(bárhol bármilyen települést írtam, példának hoztam fel, semmi konkrétum nem áll ezek mögött)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr6818396479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása