Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Miért a közúti áruszállítás a favorit a vasúti helyett Magyarországon?

2024. június 11. - bthomyka

Évek óta releváns, visszatérő kérdéskör, a bejegyzés azért keletkezett, mert egyrészt van most erre időm, másrészt volt időm átgondolni, milyen választ adjak a (már elnézést de) inkompetens, mondhatni dilettáns facebook-lakóknak, akik a saját személyautójukon kívül (vagy még azzal sem) nem igazán cipeltek semmit sem.

Tovább

A nyúl meg a bokor (Short)

Szóval nagyjából két hónap eltelt hogy egy német logisztikai céghez dobtam egy nem akármilyen jelentkezést a meghirdetett fuvarszervezői pozícióra, így már leírhatom a merényletet.
Ennek a cégnek elég sok országban van sok helyen komoly logisztikai központja, amíg fuvaroztam, többször jártam náluk Ausztriában rakományért / rakománnyal.

Az elvárások között az első helyen a releváns tudást és/vagy szakirányú középfokú végzettséget kértek, meg az angol nyelvtudást.
Ekkorra már elég tapasztalat gyűlt össsze az érettségi hiánya miatt, úgyhogy a cég oldalán lévő jelentkezést kitöltöttem, csatoltam a szakmait, majd a megfelelő helyre angolul fogalmaztam meg a "kísérő levelet".

A terv az volt, hogy a releváns tapasztalattal és az angoltudással ellensúlyozzam az érettségi hiányát, avagy kibillentsem őket legalább annyira, hogy kommunikáljunk egymással..
Természetesen teljesen felesleges próbálkozás volt, az automata visszaigazoláson kívül egy qrva betű sem érkezett idáig.
Ami engem elgondolkodtatott, az a hanyag kommunikáció mellett (amit ugye idehaza már megszoktunk) a faék egyszerű folyamat amivel továbblépnek jelentkezéseken anélkül, hogy egyáltalán értelmeznék amit látnak.

Egy ilyen és ekkora cégtől pont nem ezt várom, és megmondom miért: hazai cégtől hívott fel a HR egy jelentkezés kapcsán, ők szintén a középfokú végzettségre alapoztak, de miután látták hogy ez ugyan hiányzik, de minden más megvan amit keresnek, kaptam lehetőséget beszélgetni. Ez a munka ott bukott el ahol több másik is: hiába csak 100 km a távolság Szombathely és Győr között, én mindenkinek elmondtam hogy a napi szintű bejárásom mennyibe kerül, felvetettem a távmunkát, ez meg nekik nem volt favorit.
E témában pedig már kifejtettem, hogy ezt az analóg gondolkodást nem mostanában fogjuk (fogják) megváltoztatni, szerintem az iparág még vergődik 4-5 évet a munkaerőhiánnyal mire ráeszmélnek a lehetőségre és annak kivitelezési módjára.
Addig viszont a rendelkezésre álló, ám a földrajzi távolságot tekintve "elérhetetlen" munkaerő találni fog magának valamit, ezek a cégek pedig bukják az ilyen lehetőségeket.

 

Mit is keresünk? Hogy mennyiért? (Short)

Menetrend szerinti profession-látogatásom során a következő hirdetés kerül elém:

"Feladatok
...székhelyű nemzetközi szállítmányozási cég munkatársat keres napi 8 órás munkára. Feladatai közzé tartozik a cég partnereivel való kapcsolattartás, emailben, telefonon, fuvarfeladatok leegyeztetése velük, illetve a gépjárművezetőkkel, valamint az ehhez tartozó adminisztrációs munkák elvégzése.
Elvárások
Nem baj ha kezdő vagy, segítünk a betanulásban, csak légy nyitott, elhivatott és kész az új feladatok elvégzésére.
Mindehez szükséges egy tárgyalóképes Angol v Német nyelvtudás, számítógépes ismeret, rugalmasság, pontos és elhivatott munkára való képesség és hajlandóság."

A feldobott BRUTTÓ bér: 350-400ezer Ft.

Az aki folyékonyan beszél német és/vagy angol nyelven, van tudása furvarszervezésben, GYŐRBEN ennyi pénzért még az ablakot se nyitja ki, nemhogy a lakásának a bejárati ajtaját hogy ezért a pénzért bejárjon fuvart szervezni.
Az aki pedig a nulláról indul, és még agya* is van a fuvarszervezéshez, hamar fog dobbantani betanulás után, de vígasztaljon a tudat, hogy 3-4 hónap mire betanul.

Persze kivételes hirdetések egyike, ami az "Elvárások" részt nem a középfokú végzettséggel kezdi.
Véleményem szerint ez a hirdetés a 25 év alattiakat célozhatja, akiknek fogalmuk sincs, hogy érettségi után mihez kezdjenek magukkal, mert a számukra biztosított kedvezmény szerint jó pénzt kereshet 8 órában adminisztratív munkával.
Hidd el, tudom miről beszélek, valakit a nulláról betanítani még ha fogékony, akkor is két-három hónap, és ezek után még fél évig nem engedheted el a kezét, mert még mindig 60% esély van arra hogy elszúrja, ami után kötbérek, szerződések repülnek, meg az imidzsed. Persze ha olyat találsz aki középiskolában logisztikai szakon végzett, az már egy jobb lehetőség, de hidd el, sokszor a szakmai alapokkal ott is gond van.

A másik és legnagyobb probléma amikor olyat olvasok, hogy "nem probléma ha kezdő": csak kevés ilyen vállalkozásnál van szaxerűen összeállított tananyag, amit leoktatnak azért, hogy a delikvens tudását a feladathoz emeljék. Ilyen nélkül megint csak a belefeccölt idő megy a levesbe, mitöbb szerteszórt formában tanul a delikvens, ez pedig tőle vesz el időt és energiát, mire sorrendbe, struktúrába rakja önmagában a tanultakat. Meg önerőből és saját kárán (meg a tiéden) jön rá az ilyen oktatásbéli hiányosságokra.

* Ahhoz hogy korrekt, tisztességes munkát végezzél, olyan aggyal kell rendelkezned ami az adott területhez kell. Az enyém nem alkalmas arra hogy programozó legyek (soha nem is volt, így csak érdeklődés szintjén monyákoltam benne), sokaknak meg a fuvarszervezés, a logisztika ilyen szürke terület ilyen. Se térképezni nem tudnak, se gazdaságos menetet tervezni és számolni, releváns tapasztalatok nélkül pedig hetekig-hónapokig olyan kérdéseket fogsz hallgatni, hogy mennyi fér bele a raktérbe, merre menjen, merre mehet, belefér-e az idejébe és így tovább.

 

süti beállítások módosítása