Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Parkolási kihívások, Flottacégek

2024. december 03. - bthomyka

Az elmúlt 5-7 napban két olyan téma jött szembe a facebook-on, amivel jó volna foglalkozni magasabb szinteken is.

Parkolási kihívások

Egy-két havonta felbukkanó téma a facebook-on több kamionos csoportban is a teherautós parkolási lehetőségek korlátozása, már ami a bevásárlóközpontokat és hasonló területeket illeti.
2018 tavaszán cseréltem le a teherautós tevékenységemet buszosra, ez a jelenség már akkoriban is létezett Ausztriában, Németországban, Franciaországban és a BeNeLux államokban is, Olaszországban is.
A felsorolt országokat éveken át jártam, így aztán magam is pofon néztem a tiltásokkal, igaz én csak egy 12 tonnással improvizáltam amikor éjszakai parkolóhelyet kerestem.
Már akkoriban is nagyon sok áruház parkolójából ki volt tiltva minden jármű 3.5 tonna felett, idehaza az egyik legnagyobb visszhangot kiváltó helyzetet a székesfehérvári és a várpalotai Tesco okozta.
Tegyük hozzá, valahol joggal. Ugyanis ezek a parkolóplaccok a vásárlók részére lettek kialakítva, nem kamionos kempingezésre, az országszerte az ilyen parkolókban történt szemetelés és egyéb, kevésbé látni kívánt dolgok megjelenése arra késztette az áruházakat, hogy először tiltótáblákkal, majd fizikai akadályokkal (magasságkorlátozó szerelvények kihelyezésével) próbáljanak meg rendet rakni.
Mondhatjuk hogy a kamionos társadalom magának köszönhette ezeket, mert nem a vásárlók köre h*gyozta-sz*rta össze a pakorlót, meg locsolta mellé a gázolajat a kannába fejtés során, a páréves facsemetéket sem személyautóval döntötték ki vagy törték kettté, a szegélykövet sem az ezeregyszáz kilós személyautó tiporta el vagy fordította ki a helyéről.

Pár nappal ezelőtt egy újabb korlátozásról írt egy sofőr: Szigetszentmiklóson egy áruház parkolójának bejáratánál 24 órában szolgáló biztonsági őrök és rendőri jelenlét is szolgálni kívánja, hogy a nehéz tehergépjárművek a parkolóba ne hajtsanak be, legyen annak oka bármi is.
Természetesen elgondolkodtató, hogy ilyen esetekben a kamionos hol a viharba parkoljon ha vásárolni akar, nem utolsó sorban több áruházban létezik nyilvános vizesblokk, így ha zuhanyozni nem is tudnak, de legalább félkomfort áll rendelkezésükre. Ugyan lehet mondani, hogy irány a pálya melletti benzinkutas parkoló, csak ezzel az a probléma, hogy például Szigetszentmiklósnál az a parkoló már délután háromkor csurig van, nem egy esetben napokig ott kempingező Török, Román és Bulgár felségjelű szerelvényekkel.
A túloldalon van egy Autohof, csakhogy a legtöbb fuvarozócég nem fizeti ki ennek a díját, azt meg ugye tudjuk, hogy se a kamion, se az áru tulajdonjoga nem a sofőré... Abba nem mennék bele, hogy ebben az Autohof-ban miféle közlekedési viszonyok uralkodtak '18-ban, némelyik gödörben elrejthető lett volna egy T-72-es lánctalpas harckocsi is, a vöröskavics pedig fantasztikus és kivételes élmény amikor esős időjárás van, tekintve a fülketakarítást, bakancspucolást...
Ebben az egész történetben egyébként az látszik világosan, hogy már megint mindenki az egyszerűbb és leggyorsabb megoldást választotta: a globális tiltást. Ahelyett hogy a megfelelő időben (és egyáltalán időben) hatékonyan, célirányosan léptek volna fel a renitensekkel szemben.
Indulhattunk volna a vagyonőrök általi rendfenntartástól a rendőrségi intézkedésen át, Európa közepén egyedülálló módon az ilyen szemetelő, mindenhova sz*ró-h*gyozó külföldi kamionosok szarrá büntetése mellett az országból való azonnali kitiltásáig, a sajátjainkat meg hat hónap elzárással fenyegetve.
Lehet ám hisztizni hogy ilyesmikért túlzó a retorzió, csakhát a 20-30 ezer forintnyi bírság nem elrettentő, na meg 8-10 éve nincs kapacitás a rendvédelmi szerveknél másra sem, nemhogy erre. Emellett meg az adott áruház parkolója az adott áruház birtoka, szóval első körben az ő dolga és felelőssége annak rendben tartása. Róka fogta csuka...
Megjegyzésként csak annyit, hogy az elmúlt 10 évben a régóta meglévő tranzitútjainkon nyilvános parkoló nem épült. Megint elmondható, hogy a fuvarozócéget, a teherautósofőrt szorítják különböző módokon és irányokból, de egyetlen lépés nincs az érdekükben semmiben sem.

 

Flottacég és a költségáthárítás kérdése

Szintén pár nappal ezelőtt olvasom, hogy az egyik nagy flottakezelő a teherautókra vonatkozó, kötelező tachográf-cserének minden költségét a bérlőre kívánja áthárítani, ebből pedig egy szép nagy konfliktuskupac látszik kirajzolódni, ugyanis jó sok fuvarozócég (teljesen jogosan) utasítja vissza ezt a követelést.
Értem én hogy gazdaságosan, profitorientáltan kívánjuk üzemeltetni a vállalkozásunkat, de ahogyan a lóf*sznak is van vége, úgy a pofátlanságnak is.
Amikor haszonjárművet bérelek, azért fizetem az EGY darab bérleti díjat, hogy semmi más ne az én dolgom legyen a tankoláson kívül. Kb ez van leírva 30 oldalon keresztül egy épkézláb szerződésben.
A tachográfcsere 700-800ezer forintos bekerülési és 50-100ezer forintos beszerelési költsége még egy jármű esetében sem kicsi összeg, nemhogy egy átlagos, 30-40-50 autós fuvarozócégnek, flottáscégeknek meg aztán pláne, némelyiknél 200-300 van csak nyergesvontatóból...
Ennek a sztorinak az általam meg nem nevezett szereplője mint bérbeadó, ezt a költséget kívánja áthárítani a bérlőre. Ahogyan azt pedig vártuk, vannak még olyan emberek az országban, akik elolvassák és értelmezik az eléjük rakott szerződést, ennek ismeretében írják alá.
Sajnálom a flottásokat, de sem ezt a költséget, sem más, hasonló okokból megjelenő pluszköltséget nem háríthatnak át a bérlőre. Tegnap este néztem egy élő podcast-ot gépjármű témakörben, ahol ennek a bizonyos flottáscégnek a pénzügyi vezetője próbált nyilatkozni a jövő évi adóváltozások kapcsán a járműveket illető költségekről, több-kevesebb sikerrel, de legalább a reklám megvolt.
Pénzügyi vezetőtől én többet várok, ha nyilvánosság előtt kell megjelenni a cég arcaként, nem igazán tudok mit kezdeni azzal, hogy szemmel láthatóan lefagy amikor a tevékenységgel összefüggő kérdést kap. Nem tudta hova megy és milyen apropóból...? Hát a cége támogatja a podcast-ot elkövető társaságot járművekkel, az ilyen podcast-okban és videókban rendszeresen reklámozzák a céget.
Szóval ott tartottam, hogy ezek a nem várt költségek, mint a tachográfcsere, ez nem a bérlő hibája, nem a bérlő problémája. Adabszurdum holnap reggeltől Németország nem engedné be csak az EURO6-os teherautókat, az ilyen flottacég kénytelen benyelni a bérlőinél fellelhető, ettől szarabb besorolású teherautók cseréjének minden sz*rját, ugyanis a bérleti szerződésben a flottacég azt vállalta, hogy minden körülmények között az igények és jogszabályok szerint biztosítja a bérlő részére a haszonjárművet, nyilván egyező kategóriában. Ezt vállalta, hogy amikor kirohad alólam a bérelt furgon, egy másik, ugyanakkora és ugyanolyan tulajdonságokkal rendelkezőt ad helyette.Ebben a helyzetben a bérlő semmiféle hátrányt nem szenvedhet, tehát ha klímás furgont béreltem, nem adhat helyette klíma nélkülit. Ha fullextrás nyerges Volvo-t béreltem, nem adhat helyette alapfelszereltségűt.
Egyetlen kapaszkodója lehetne a flottáscégnek: egyenjárművekből rendeli be a megfelelő mennyiséget, így már csak arra kell törekednie hogy a bérlőnek márkán belül próbáljon cserejárművet biztosítani.
Attól meg óva intem a flottáscégeket, hogy ebből a tachográfcserés kuplerájból tanulva szerződést, ÁSZF-et módosítson, mert egyrészt a bérlőik fele feláll az asztaltól, másrészt a fuvarozócégek ilyenkor valamiért gyorsabban tanulnak és ezek mentén nem írnak alá olyan bérleti szerződést, amiben olvasható, hogy mindennemű jogszabályi változás miatti irdatlan költséget a nyakába vegyenek. Ennyi erővel ugyanis beballag valamelyik márkaképviseletre, aztán vásárol magának fuvarozójárművet 20-120 millió között és emiatt viseli minden költségét.
Azért bérautó a bérautó, mert nekem a tankoláson kívül legfeljebb annyi dolgom van, hogy amit a flottacég előír szervizt, arra az időpontra és helyszínre odarakjam az autót, minden más szirszar a flottacég, a bérbeadó sara, mindegy, hogyan kapálózik ezellen.
A téma kapcsán arra kíváncsi vagyok, hogy a flottások mikor értesültek a tachográfcseréről, erre hogyan készültek, miféle tárgyalási alappal rendelkeznek... Mert az említett podcast-ban elhangzott az önreklám, hogy jujdejól jár az, aki a vásárlás helyett bérel, mert egy flottacég jobb pozícióban tárgyal autóvásárláskor mint egy fuvarozó, ezáltal olcsóbban kapja a járművet.
Amiben biztos van valami, mert egy fuvarozó berendel 4-5-10 autót, egy flottacég meg egykupacon 20-30-50 darabot.
Baromi kíváncsi vagyok, hova megy ki ennek a vitának a vége. Ellaposodni nem fog, mert egyre több facebook csoportban van toborzó jellegű post, amik segítséget nyújtanak a fuvarozóknak, akiket a flottáscégek terhelni kívánnak a pluszköltséggel.
Megint elmondhatjuk, hogy vagy megvédik saját magukat a fuvarozók, vagy letérdelve viselik az újabb taposást, mert megint nincs senki, aki az érdekeiket képviselné akár csak egy kurva szóval is.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr2718743818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása