Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

A távmunka a logisztikán belül...

2024. május 06. - bthomyka

...az a munkavégzési forma, ami Magyarországon több sebből is vérzik, éppen ezért nagyjából lehetetlen ebben a formában pénzt keresni, dolgoztatni.

Az egyik ásónyom a gödörben az, hogy papíralapú társadalom vagyunk, amiből -hiába a digitalizáció számtalan formája hosszú évek óta,- még mindig nehéz kilábalni, mindig van köztes szereplő aki csak a kézzel fogható papírholmit fogadja el.

A fuvarozásban a rakománnyal és szállítással kapcsolatban keletkező dokumentumok papíralapú verziója egyrészt azért sem kiirtható, mert az útszéli "jónapotkívánok" ezt mindig elkéri, másrészt a fuvarozó a számláját úgy tudja kifizettetni, hogy ezen papíralapú dokumentumokat postán megküldi a megbízójának (ez csak egy példa a sok közül).
Persze sok formációban műkdöik a "szkenneld be és töltsd fel a rendszerünkbe" megoldás, de ez sajnos még sok spedíciónál és egyéb árukiadó cégnél nem egy elterjedt jelenség. Mitöbb ez megint az irodához köti a munkaerőt, hiszen oda érkeznek meg a papírholmik...
De mit akarunk amikor a jogrendszerünk is papíralapon működik, ezzel és mással is közel 100 év lemaradással az élettől, a mára már életszerű dolgoktól, fogalmaktól.

Távmunkában a papíralapú cuccokkal megspékelt pozíciót ellátni csak részben tudod, az meg különösen viccces ha munkavállalóként csak azért közlekedsz a cégedhez heti egyszer 250-300 km-t, hogy az ott begyűjtött papírholmival elbánjál...

Természetesen a digitális fuvarlevél témájában volt már kezdeményezés, de ez sajnos megint egy kormányhoz közeli, születésekor halott ügy volt, be is dőltek vele, szakmai kompetenciák hiányában. Viszont eltapsoltak rá egy halom pénzt, úgyhogy nekik megérte.

A következő ásónyom a gödörben a munkavállaók egy részének róható fel, akik képtelenek összeegyeztetni az otthonlétet a munkával és munkaidővel.
Ezeknek az embereknek mindig valahogyan háttérbe szorult a munkavégzés, ugyanis rendre ráértek mással foglalkozni (amivel egyébként szabadidőben).
Nem azt mondom, hogy kezdéstől végzésig egy másodpercet se töltség mással csak munkával, de amikor a munka rovására megy a youtube-ozás, a facebook meg ki tudja még mi, na az a ló túloldala.
Miután a munkáltatók egy része (általában negatív) tapasztalatot szerzett ezen a téren, főleg a COVID idején, egyértelmű lett hogy igyekeznek kerülni a távmunka lehetőségét. Köszönjük azoknak, akik elqrták.

A COVID idején a sok multi (miután ők is többnyire papíralapúak) értetlenül állt a távmunka története előtt, hiszen csak nagyon kevés pozíciójuk volt úgy szervezve, hogy ne kelljen napi élő kontaktba lenni kollégákkal, papírholmikkal, a termeléssel, a termeléshez szükséges anyagokkal és/vagy szerszámokkal, egyszóval az a fajta rendszer amit felépítettek a fizikai jelenlétre, gyönyörűen megbukott amikor távmunkába kellett haza zavarni a munkavállalót. Az irodai teljesítményük és eredményeik felét sem hozták, részben a működési rendszerük miatt, képtelenek voltak távmunkába szervezni több feladatot per munkavállaló.

A mikro- és kisvállalkozások súlyban és arányaiban is sokkal jobb helyzetben vannak, hiszen egyrészt ők nem könyvelik le hatvanszor ugynazt, az ő működési rendszerük sokkalta egyszerűbb mint egy multié, ezáltal sokkal nagyobb rugalmasságot tudnak már zsigerből is produkálni, sokszor anélkül hogy ezt a vállalkozás tulajdonosa tudná, felfogná.
Csupán a szemlélet amit formálni kell náluk is, meg a munkavállalónál is, hogy igenis van lehetőség számtalan feladatot távmunkában elvégezni, azok kontrolljára vannak általános megoldások épp úgy, mint célirányosak, mitöbb amikor a munkáltató és munkavállaló közötti viszony nem a bér utalásában és a munkaidő kitöltésében merül ki, akkor az adott vállalkozás és munkavállaló pont ugyanazt az eredményt és teljesítményt képes hozni távmunkába kiszervezéssel, mint a munkavállaló fizikai jelenlétével.

Nem egy fuvarszervező, irányító és speditőr dolgozik tisztességgel és becsülettel távmunkában (vagy home office-ban), tehát nem lehet általánosságban "megvonni" a lehetőséget mindenkor és mindenhol.
Adott esetben egy jól szervezett rendszerben a logisztikai vezetőnek sem kell bent ülnie az irodában, raktárban, csarnokban, ugyanis az ő munkája 95%-ban szellemi, a maradék 5% fizikai melót simán rá lehet taksálni arra akinek a fizikai jelenléte amúgy is elengedhetetlen. Szerintem ezek a számok állnak még 80/20 arányban is, bár ezt inkább óvatosan jelentem ki, hiszen még ha szinte egyforma tevékenységről is van szó, minden vállalkozás másképpen működik a másikhoz képest, sokmindenben.
Rendszerépítés, edukáció, illetve közös elköteleződés aziránt, hogy a béremet megtermeljem, a vállalkozás tudjon számlázni a szolgáltatásaiért, a munkát végezzem el, el tudjam végezni a munkámat.

A technikai vívmányok között lehet keresni a következő ásónyomot, ugyanis nagyon kevés olyan IT megoldás van a piacon, amit a kicsik meg tudnak fizetni (vagy meg akarnak fizetni), ezek viszont inkább általános funkciójúak. Véleményem és tapasztalataim szerint sok pozíció távmunkába szervezésének hozadéka valami platform a csoportos meeting-hez, a CRM távoli elérése ha ilyet használnak,ezen felül pedig a szintén jól szervezett belső informatikai háttérhez való hozzáférés, hogy a bent tárolt egyéb dokumentumokhoz is hozzáférjen akinek kell.
Megint az edukáció van porondon, mert ha nem eszközzel oldod meg a távoli hozzáférést (például mikrotik, VPN és társaik), hanem szoftveres megoldással, akkor annak alapszintű működését meg kell tanítani, de ez 15-30 perc jó esetben.

Itt most álljunk meg egy szóra: a jól szervezett IT háttér nálam azt takarja, hogy 24 órában követve van a felhasznláó tevékenysége, tehát kimutatható hogy mikor milyen file-okhoz fért hozzá, azzal mit művelt. Egy átlagos irodai hálózatban leffeljebb csak hozzáférési jogok vannak megszabva, nyomonkövetés szinte sehol sincs (mármint a kicsiknél, mert multiknál már úgy születik az iroda hogy ez készen van).

Számomra évek óta érthetetlen, hogy a logisztikán belüli pozíciókat, az azokhoz köthető feladatkörökkel együtt miért nem engedik távmunkába végezni... Ja hogy ez nekünk (mármint a vállalkozásoknak) egy olyan nyűg amivel eddig nem foglalkoztunk és nem is akarunk....? Van egy mondás, hogy a magyar ember akkor változtat a dolgain ha fáj. Elértünk egy olyan válságot még 2-3 éve, amikor a megfelelő munkaerő nagy eséllyel 100-200-300 km-re van tőled. Amíg ragaszkodsz a fizikai jelenléthez, addig ezt a csoportot megfosztod a munkalehetőségtől, magadat meg számtalan lehetőségtől (mármint potencionális jelentkezőtől) amit választhatsz.

Azért abba gondolj bele kérlek, hogy neked mennyire mindegy, mennyi pénzt költesz 10-15-20 főt irodába tartani...? Ha csak feleekkora hely is elég lenne neked mert kiszervezel távmunkába akit lehet, a költségeid is érdemben csökkennek, az így felszabadult pénzeket pedig költheted a vállalkozásod fejlesztésére, legyen az marketing, technikai eszköz, szoftvertermék, edukáció, bármi ami a vállalkozásodat előrébb viszi, amivel plusz értéket adhatsz a tevékenységedhez. Persze el is fagyizhatod, ám ez kevésbé fog előre vinni.
Ahogy fentebb írtam, ehhez elengedhetetlen azt a munkavállalót megtalálni, aki képes a munkarendet, a munkaidőt tartani otthon is, a munkát elvégezni, illetve "elszámolni" feléd a napját, a tevékenységét, az eredményeit, tehát ebben az esetben neked kell egy megoldás amivel napi szinten követheted a munkavállalót.

Azért azt tudd, hogy ez a megoldás nem azért van hogy a kákán is csomót keress. Miután valószínű nem szerveztél ki semmit sem távmunkába, eszetlenül ne állj bele, bátran kérdezz olyat aki ebben otthon van, aki segít neked ezt megalkotni. A napi szintű lekövetés pedig nem lesz számodra bizonytalanság, bármilyen hiba vagy hiányosság kb azonnal kiderülhet, így ezeket képes leszel időben kezelni, segítve (és nem támadva) a munkavállalódat. Mert én alapjáraton azt feltételezem, hogy akinek megadatik a kiváltság, hogy távmunkába végezze el a feladatait, az nem él vissza a helyzettel. Hidd el, tudom milyen az, amikor együtt tanuljátok (Te és a munkavállalód) ezt a rendszert, ezért is írtam feljebb, hogy a megfelelő eszközöket és embereket kell megszerezned azért, hogy ez felépüljön és működjön.
80%-ban csak rajtad, vállalkozón múlik, a maradékon osztozik a munkavállaló és a szükséges eszközök.

Mi a véleményed a távmunkáról? Van-e ilyesmi elképzelésed a vállalkozásodban? Képes vagy-e kiszervezni valamelyik munkavállalódat otthonra? Milyen "áldozatokkal" járna ez?

Ha szükséged van a segítségemre a távmunkát illetően, keress bátran.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr1618397705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása