Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Kis ellentmondások a követelmények és következmények terén (abszurd)

2024. május 23. - bthomyka

Éppen újranéztem egy videót, melyben egy Ausztriában bekövetkezett buszbaleset a riport tárgya. A konzekvenciák nyilván már korábban is levonásra kerültek, bár sok információt nem tud a külvilág.

Ezen bejegyzésemnek nem tárgya a baleset elemzése, egyszerűen csak az egyik konzekvencia átváltozása kérdésre amit szeretnék megjeleníteni.
Emberünk az őt terhelő hercehurca után saját vállalkozásba kezdett, ahol gépjárművek fék- és kuplunkszerkezeteinek javítását, felújítását végezte, nyilván nem egyedül, a riport szerint egyébként felvirágzott a vállalkozása.

Sokszor azért ragaszkodnak a vállalkozások középfokú (esetenkén műszaki jellegű) végzettséghez, mert azon kívül hogy ez már 30 éve alapnak számít, valamilyen szintű szakmai felelősséget kívánnak így vállalni és megvédeni. Ez teljesen természetes egy olyan pozícióban, ahol azért a jelentős pénzügyi érték mellett mondjuk emberéletek is kockára vannak téve, ilyen lehet például egy garázsmesteri pozíció a buszosiparban, vagy egyáltalán a jáműüzemeltetési területen belül a javítóműhely pozíciói.
Ez utóbbinál tényleg nem mindegy, hogy pék vagy autószerelő az ember aki javít, kétség sem fér ehhez.

Amire én gondolok, az az ügyviteli pozíciókkal kapcsolatos, amikor csak és kizárólag adminisztratív felelősség terhel közvetlenül, melyet ha el is hanyagolsz, nem lehet közvetlen okozója járműkárnak, de nem is közvetlenül veszélyezteti emberek életét, testi épségét - esetek nagyrészében még közvetett módon sem.

A kapcsolódó konzekvencia: felelősséggel tartozom a munkámért. Ami kérdéssé válik: az egyik helyi multinál légzsákokat raknak össze alkatrészekből, az így keletkező termék a megfelelő láncon keresztül haladva kerül be járművekbe.
Tessék szíves lenni elképzelni, hogy az összeszerelés (mint minden multinál) betanított munka, semmiféle képzettséget nem kérnek az írástudáson kívül. A MEO amin keresztül megy, szintén betanított folyamat, meghatározott tulajdonságokat és körülményeket kell vizsgálni ahhoz, hogy az ebből következő eredmény alapján kukázzák a terméket mert selejt, vagy tovább engedik a járműgyártók felé.

Ennek szellemében érdeklődnék, hogy miután ez a légzsák egy biztonsági felszerelés, mely arra hivatott hogy adott esetben egy ütközés hozadékaként fellépő sérüléskupacot megakadályozzon vagy annak súlyosságát mérsékelje, hogyan nem szükséges az összeszereléséhez, minőségellenőrzéséhez releváns műszaki és biztonságtechnikai végzettség...?
Arról nem beszélve, hogy egyes járműgyártóknál aki beszereli a légzsákot annak helyére, szintén betanított munkás.

Ha az ehhez tartozó felelősséget feszegetem, valószínű zsákutca lesz, hiszen még nem hallottam arról, hogy egy baleset miatt ki nem nyílt légzsák esetében az ahhoz kapcsolható embereket vádlottak padjára rakták volna (aki összeszerelte, aki MEO-zta, aki járműbe szerelte, mindegyiknek a műszakvezetője, az összeszerelő gyár termelési vezetője, a járműgyártó termelési vezetője például)...

Ennek fényében találom viccesnek, amikor egy kimondottan szellemi munka (flottakezelő) kapcsán ragaszkodnak a műszaki végzettséghez, indoklásként pedig a "felelősséget kell vállalnunk a járművekért" szokott elhangzani.
Amivel nem vitatkozom abban az esetben, amikor kimondottan műszaki jellegű fizikai munkavégzésről van szó, lásd járműjavítás, fékjavítás. De amikor szellemi a pozíció, mint a flottakezelő, a műszaki ügyintéző, akkor azért érdekes elképzelésnek tűnik ez a követelmény.
Sajnos sok vállalkozás keveri a pozíciókat, már írtam korábban hogy műszaki ügyintézőnek hívták azt, ami a valóságban garázsmesteri kellett volna legyen, bár javítóműhelyben végzendő fizikai, javítási munka ezen pozíciót nem terhelt, viszont lehangoló hogy a cég a buszosiparban ténykedik és nem tegnap óta, de mégis sikerült neki tévesen felfogni a pozíciók közti különbségeket.

Baromi nehéz kommunikációt indítani egy-egy nyitott adminisztratív pozícióval kapcsolatban akkor, amikor hiába tudod, melyik oldala zsíros a kenyérnek, az adott vállalkozás első rostáján azért hullasz ki, mert nem látnak nálad középfokú végzettséget. Fel sem merül bennük, hogy érettségi nélkül is lehet fogalma az embernek, sok esetben még azt sem nézik meg, mit csináltál az elmúlt 2-3-4-5 évben, amiből meg kiderülhet, hogy nem is egyféle munkakört láttál el érettségi nélkül, amihez meg szoktak kérni...

Ferde világban élünk, ha a járműipari multiknál biztonságtechnikai elemeket képzettség nélkül lehet összeszerelni és járművekbe beépíteni (a belső tréningeket engedelmeddel nem tekintem képzésnek), ugyanakkor adminisztratív pozíciókhoz megköveteljük az érettségit, mintha ez hozna magával automatikusan például a logisztikai iparághoz köthető tudást, gyakorlatot, tapasztalatot, vagy bármilyen képességet, amivel a delikvens könnyebben boldogul.
Téves elképzelésnek tartom az irányt, a magam és mások példájából kiindulva. Vagyunk ugyanis néhányan, akik érettségi nélkül szereztünk tudást több területen, a munkánkat derékszög-párhuzam, tisztességgel és becsülettel végezzük, végeztük.

Természetesen megértem, hogy a magunkfajták között sokkal több az írástudatlan és fogalmatlan, mint az érettségizettek között, de az a fajta általánosítás, miszerint érettségi nélkül csak hülye lehetsz, elfogadhatatlan, hogy egy klasszikust idézzek "etikátlan". Legalább olvassátok el amit az ember leír az önéletrajzában, kísérőlevélben, vagy a manapság megint divatos motivációs levélben.
Én már kaptam pozitív véleményt a fogalmazásról, a tartalomról és egyébként arról hogy idáig eljutottam érettségi nélkül, de azon kívül hogy ezt megköszönöm, más egyebet kezdeni nem tudok vele.

Érdekességképpen jegyzem meg, hogy számtalan jóképességű buszvezető van ebben az országban, akiknek tudása olyan szintű, amit az éves buszvezetői versenyeken is meg lehet méretni, és csak egy részük rendelkezik érettségivel. Ez a bizonyítvány ugyanis csak egy belépő a szellemi munkaerőpiacra, se több, se kevesebb. Releváns tudást nem ad, amit meg ad, azzal semmire se mész adott esetben a logisztikai iparágban (meg számos más területen sem).

No ezért fogalmazódott meg egy korábbi bejegyzésben, hogy "nem baj ha hülye vagy ahhoz amit csinálsz, lényeg hogy érettségid legyen". Ezért, meg a tapasztalatok miatt, ugyanis volt szerencsém érettségizett ember töketlenkedéseit látni.

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr3718411641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása