Amikkel én találkozom

Logisztikai iparág Magyarországon

Logisztikai iparág Magyarországon

Mixed jobs

2024. május 05. - bthomyka

Nem újkeletű jelenség amikor egy pozícióba több terület feladatait válogatjuk be, ezzel is próbálunk költséghatékonyan működni. Alapjáraton ezzel sok gond nincs, ám időnként mintha a ló túloldala lenne...

Szinte minden héten találok olyan nyitott pozíciót (a szállítás / logisztika témakörén belül), ahol 2-3 szakterület egyes feladatainak elvégzésére keresnek embert. Időnként szórakoztató amit olvasok az álláshirdetési portálokon, hiszen sokszor nem értem, hogyan tud épkézláb módon kapcsolódni egymáshoz a szakértelem akkor, amikor 2-3 szakmáról, szakterületről beszélünk, ezekben rendre vannak "fő csapásirányok" amiket az adott szakterület húzó erejének tekintünk tudás szintjén. Kicsit szélsőségesen mint a kazánkovács és nőgyógyász - mindkettőhöz finom kezek kellenek....

Hoznék példát: logisztikai szakembert keresnek fuvarszervezésre
Feladatok
belföldi áruterítő fuvarok megszervezése
megrendelések véglegesítése, visszáruk engedélyezése
göngyöleg, visszáru átvétele
napi,heti havi riportok készítése
flotta szervizeinek szervezése, felügyelete
ünnepi szállítási tervek elkészítése
Elvárások
középfokú végzettség
MS Office magabiztos használata
önálló, precíz munkavégzés
határozott fellépés
Előnyt jelent
szakirányú végzettség
hasonló munkakörben szerzett tapasztalat
teherautó szerkezeti és üzemeltetési ismeretek

Hogy mi köze van a logisztikus / fuvarszervező szellemi munkának a raktári gyakorlati munkához (göngyölegkezelés) és ami egyébként nekem mindig szemet szúr, a flottakezelés, hát fogalmam sincs.
Kifejtem: egy logisztikus, egy fuvarszervező alapjáraton fogalmatlan a tisztességes flottakezeléshez és vica-versa. Persze ha csak az az igényszint flottakezelés címszó alatt hogy igyekezzünk a műszaki vizsgák lejártát figyelni, meg a vasat műhelybe küldeni amikor elvérzik, az nem nagy kunszt, túl sok időt nem vesz el az ember életéből.
Az önálló munkavégzés nem lehetetlen még az ilyen kevert feladatkörök ellátásában sem, de a precizitás az hiányt fog szenvedni valamelyik szakterületen, ugyanis véleményem szerint mindenki a saját szakterületén képes virítani, ami oda nem tartozik, abban nem biztos...

A logisztikus és a fuvarszervező, de még a HR sem képes a flottakezelést precízen és megfelelő mélységében ismerni, űzni. Előbbiek részére vannak oktatási megoldások, utóbbi tevékenységére nincs iskola (az hogy egy logisztikai képzésen kitérnek rá két mondatban, az se nem iskola, se nem képzés.
A flottakezeléshez a tudást (momentán) gyakorlatból lehet összeszedni, amikor bekerülsz ilyen pozícióba olyan mellé, aki keni-vágja, 10-15 éves rutinja van, képzi magát.
Azt gondolom, hogy az ilyen mixed jobs-ok hosszú távon nem adnak akkora teljesítményt és értéket, mint amikor a logisztikust csak logisztikusként tartjuk és üzemeltetjük, és nem adunk a nyakába járdasöprést, targoncázást, olajcserét, személyügyi feladatokat, de komornyiknak se kérjük fel.

Az eddigi bejegyzéseimben egészen biztosan találsz olyan sorokat, amik alapján nem vagyok neked szimpatikus, mert úgy érzed, hogy én meg óhajtom szakérteni a Te vállalkozásod működési rendszerét, bírálom a feladatok elosztását, összességében belekötök a dolgaidba. Én nem így fogom fel, egyszerűen csak megállapításokat teszek egyrészt a tapasztalatokból, másrészt működő modellek ismeretéből kifolyólag. Ezek mentén Te vagy bárki más, azt kezdesz ezekkel amit akarsz, veszed ahogyan akarod, de tudd hogy nem célom se beléd kötni, se beléd rúgni. Egyetlen célom az hogy segítsek neked (vagy bárkinek) a cél elérésében, melyhez a kereteket és határokat tulajdonképpen Te határozod meg, már ami a céged működését, működtetését illeti. Utalnék a már korábban leírt népi bölcsességre: segíteni csak azon lehet aki hagyja is.

Kiemeltem két sort félkövérrel, a középfokú végzettségről mint elvárásról már írkáltam, ezen cikk kapcsán csak annyit írnék: aki logisztikai végzettséggel bír, annak van ilyen. Akinek csak tudása van, talán őt is használhatod, csak fel kell mérni azt a tudást. Ezzel bővítheted a jelentkezők körét, mert nem mindegy hogy végzettséggel rendelkező csak 120 km-rel arrébb van, vagy beéred az érettségi nélküli tudással ami 20 km-en belül lehet.

A másik amit kiemeltem, az már műszaki terület. Miből gondolod, hogy erre a pozícióra találsz olyan embert 30-50 km-en belül (mert ez még vállalható napi bejárásra), akinek gépjármű-technikusi végzettsége van, ami mellé összeszedett volna logisztikai képzést is...? Itt mifelénk ezek nem párosulnak középiskolai szinten, ugyanis két, teljesen más szakirány. Onnan tudom hogy a kölyköm olyan iskolában szerzett érettségit, amelyikben oktatnak logisztikát, autószerelést és rendvédelmet, ezek közül kell választani a diáknak amikor jelentkezik ebbe a suliba.
Nem mondom hogy lehetetlen találni ilyen embert, azt mondom hogy nem egy hétköznapi jelenség...
Logisztikusnak "köze sincs" a műszaki területhez, még a gondolkodás módja is különböző a munkavégzést tekintve. Ugyanis a műszaki végzettség nem tud rakteret számolni és útvonalat rajzolni nyitva tartásokkal és számtalan ide köthető körülmény figyelembe vételével, a logisztikai végzettség pedig nem tudja mitől kopog a jobb első keréknél és micsoda.

A fenti pozíció még hoz magával egy kis kereskedelmi vezetői munkát is, ezt inkább tartom párosíthatónak egy logisztikai fejhez, főleg ha a delikvenst érdekli a munkahelye, a munkája és az a párszáz vagy párezer termék amivel a cég kereskedik. Mondjuk az igaz, hogy nem tudjuk, mit jelent ennél a cégnél a megrendelések véglegesítése, mert ha csak két egérkattintás, ahhoz nagy tudás nem kell.

Állítólag három féle vállalkozó van.
Az egyik szakmai alapokon tolja, a másik kereskedelmi alapokon, a harmadik pedig vezető jellegű (szakértelem és kereskedelmi véna nélkül). Az utóbbiak szokták magukat körbevenni szakértelemmel vagy tudással, hiszen a vállalkozást tudják menedzselni, a munka érdemi részét pedig elvégezteti olyanokkal akik rendelkeznek a releváns tudással. Ez addig királyság amíg nem rabszolgarendszerben működik.
Aki szakmai vállalkozó, ő pedig lehet hogy nem tudja jól menedzselni a vállalkozását, hiszen energiát és időt visz el amikor az érdemi munkát maga végzi. A kereskedelmi jellegű vállalkozó el tudja adni a tevékenységét, de nem feltétlen rendelkezik szakmai tudással, kompetenciával, így valószínű hogy neki is olyanokra van szüksége, akik rendelkeznek az érdemi munkához való tudással.
Te melyik vagy a háromból? Te milyen emberekkel veszed magadat körül? Te hogyan és milyen szempontok alapján osztod el a feladatokat a munkavállalók (pozíciók) között? A működésed rendszere állandó, vagy időnként bele kell nyúlnod változtatni rajta? A Te vállalkozásodnál is vannak ilyen kevert szakterületű pozíciók? Ha igen, mit mivel és hogyan tudtál párosítani azért, hogy működjön és jól működjön?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://logisztikaitthon.blog.hu/api/trackback/id/tr6618396857

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása